رییس پژوهشكده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در گفت وگو با نیو وبلاگ:

سلامت تنها به معنای ساختن بیمارستان یا افزایش تخت بیمارستانی نیست

سلامت تنها به معنای ساختن بیمارستان یا افزایش تخت بیمارستانی نیست به گزارش نیو وبلاگ، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: سلامت تنها به معنای ساختن بیمارستان یا افزایش تخت بیمارستانی نیست. سلامت با تأمین مسکن، شغل، عدم تبغیض و توزیع عدالت در ثروت، قدرت و ارائه خدمات مرتبط می باشد.


علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به روز جهانی سلامت اظهار داشت: هر سال بزرگداشت روز جهانی سلامت در هفتم آوریل برگزار می گردد. دلیل این امر تاسیس سازمان سلامت جهان در ۷ آوریل سال ۱۹۴۸ است. سال جاری سازمان سلامت جهان (سازمان بهداشت جهانی) شعار این روز را «سلامت من، حق من» نام گذاری کرده است. یکی از علل انتخاب این شعار اینست که مردم در همه نقاط جهان و کشورها باید از یک حقوق حداقلی در حوزه سلامت برخوردار باشند و تأمین و توجه به تمام ابعاد سلامت شهروندان برعهده دولت هاست.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در کشور با گرفتاری و مشکلات زیادی در حوزه سلامت روبه رو هستیم. نخستین و مهم ترین مشکل ما مشکل معرفتی است؛ چون که در کشور ما برداشت درست و صحیحی از مفهوم سلامت و ابعاد آن وجود ندارد. افراد بدون توجه و آگاهی در حوزه سلامت به این مطالب ورود و اظهار نظر می کنند و این اظهار نظرها در خیلی از موارد غیر علمی و گاهی حاوی نکات اشتباه است. امروزه شاهدیم مردم در معرض بیماری های واگیر و غیر واگیر، اختلالات، رنج و عذاب ناشی از درگیری ها و جنگ ها هستند و زیر انبار سلاح های دولت های ستمگر در تمام نقاط دنیا تحت فشار قرار گرفته و سلامت آنها به خطر افتاده است. همینطور علاوه بر دردی که مردم در اثر جنگ ها متحمل می شوند، میتوان به بحران آب و هوا و عدم دسترسی به آب و هوای سالم هم اشاره نمود که حتی گفته می شود به همین علل هر ۵ ثانیه یک مرگ رخ می دهد. به هر حال انتخاب این شعار برای جلب توجه دولت ها به امر سلامت است. بدین منظور، حدود ۱۴۰ کشور در قوانین اصلی و مادر خود همانند قانون اساسی، سلامت را بعنوان یکی از مصادیق حقوق بشر و حق شهروندی پذیرفته اند. بقیه کشورها هم به این مورد توجه دارند؛ اما مهم ترین مبحث نگران کننده اینست که تعداد چهار و نیم میلیارد از جمعیت جهان از دسترسی به خدمات مناسب سلامت محروم هستند.
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه روز جهانی سلامت باید ما را به صرافت و تفکر وا دارد، اظهار داشت: باید نگاه ما به حوزه سلامت وسیع و عمیق شود؛ چون که دسترسی به خدمات باکیفیت یکی از نیازهای مردم در حوزه سلامت است. مردم باید از اطلاعات صحیح، آب شرب سالم، تغذیه مناسب، مسکن باکیفیت و داشتن شغل در شان خود بهره مند باشند. تمام این موارد با سلامت افراد ارتباط تنگاتنگ دارد. شرایط محیطی مناسب و عدم تبعیض بین شهروندان در ارائه خدمت همچون نکاتی است که باید به آن در روز جهانی سلامت دقت نماییم. سلامت تنها به معنای ساختن بیمارستان یا افزایش تخت بیمارستانی نیست. سلامت با تأمین مسکن، شغل، عدم تبغیض و توزیع عدالت در ثروت، قدرت و ارائه خدمات مرتبط می باشد.
وی افزود: سلامت سه جز دارد که شامل؛ سلامت جسمانی، سلامت روان و سلامت اجتماعی است. این سه جز از یکدیگر جدانشدنی هستند و هر سه با هم سلامت یک فرد را می سازند و هر کدام برای خود تعریف و معیار اندازه گیری دارند. بهرحال روز جهانی سلامت مناسبت خوبی است که هم دولت ها را متوجه وظایف خود کند و هم مردم را آماده سازد تا از سلامت خود مراقبت کنند. باید در تمام ابعاد سواد سلامت مردم را ارتقا ببخشیم. سواد سلامت یک مهارت شناختی و اجتماعی است که مردم را قادر به دسترسی و جستجوی اطلاعات در حوزه سلامت می کند. همینطور در این حوزه مردم باید توانایی فهم اطلاعات و ارزیابی از صحت و سقم آنرا داشته و سپس به آنها عمل کنند. البته برای به کارگیری اطلاعات در تمام ابعاد حوزه سلامت باید امکانات و اطلاعات لازم در اختیار مردم گذاشته شود. این اطلاعات باید در پلت فرم های مورد تایید کارشناسان و مراجع رسمی باشد. متاسفانه در فضای مجازی اطلاعات غلط و گمراه کننده زیاد است؛ حتی در پایگاه های معتبر خبری هم شاهد تبلیغات زرد بخصوص در حوزه سلامت روان هستیم. این اطلاعات در خیلی از موارد غیر علمی و گمراه کننده است.
منتظری مجدداً تصریح کرد: سلامت مردم با تأمین شغل، مسکن و محیط زندگی ارتباط دارد. اگر به این نکات توجه نشود، مدام باید بیمارستان ساخت و تخت های بیمارستان را افزایش داد؛ در صورتی که اگر شغل افراد در شان آنها باشد، مسکن مناسب داشته باشند و در محیط زندگی سالم، شاداب و پر نشاط قرار گیرند، احتیاج به بیمارستان و تخت بیمارستانی نخواهند داشت؛ اما ما متاسفانه این بخش ها را فراموش کرده ایم. روز جهانی سلامت برای یادآوری این امور است که جزو حقوق شهروندی شمرده می شود. باید دولت و حکومت ها به این موارد توجه جدی کرده و از متخصصان سلامت مشورت بگیرند. تربیت متخصص و پزشک به تنهایی نمی تواند ضامن سلامت مردم باشد.
وی با اشاره به اینکه در دانشگاه ها پژوهش های خوبی انجام شده ولی توجهی به این یافته ها نمی گردد، اظهار داشت: برای نمونه در یک رساله ارتباط مرگ بر اثر بیمارهای قلبی و عروقی با سرانه مسکن در یکی از بیماستان های آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد مرگ و میر کسانی که سرانه مسکن آنها زیر ۱۰ متر بود نسبت به کسانی که سرانه بالاتری را داشتند، سه برابر بیشتر بود از این دست شواهد زیاد است؛ اما گویا کسی نیست تا به این یافته ها توجه کند. امیدوارم روز جهانی سلامت یادآور مناسبی برای فهم بهتر حکومت و مردم از مسئولیت های خویش در این حوزه باشد.





منبع:

1403/01/25
09:26:25
0.0 / 5
223
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , تبلیغات , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی