محققان اقیانوس شناسی:

خورشید تا سال 2050 كم نورتر خواهد شد

خورشید تا سال 2050 كم نورتر خواهد شد نیو وبلاگ: محققان پیش بینی كردند، تا اواسط قرن جاری، ممكن است خورشید، تابش های كمتری ساطع كرده و تا چند دهه بعد، سردتر و تاریك تر خواهد شد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تك تایمز، دانشمندان می گویند: كاهش دمای خورشید به علت پدیده "كاهش عظیم" خواهد بود. این پدیده یك دوره زمانی است "لكه های خوشیدی" كمتری تشكیل می گردد و"مغناطیس" خورشید كاهش یافته و اشعه "فرابنفش" كمتری به سطح سیاره ما تابیده می گردد.

لكه خورشیدی ناحیه ای بر روی سطح خورشید (فوتوسفر) می باشد كه به وسیله فعالیت های شدید مغناطیسی بوجود می آید كه مانع از انتقال گرما می شوند، این ناحیه ها به دلیل كاهش درجه حرارت سطح به وجود می آیند.

دانشمندان معتقدند این پدیده در"فواصل نامنظم" و ناشی از "نوسانات تصادفی" در رابطه با میدان مغناطیسی خورشید است.

دن لوبین محقق موسسه "اقیانوس شناسی" و همكارانش پیش بینی كردند كه به احتمال زیاد، در آینده ای نزدیك، پدیده "كاهش عظیم" رخ خواهد داد كه علت آن هم سیر نزولی الگوی "لكه های خورشیدی" است كه در "چرخه خورشیدی"(به تغییرات تناوبی در فعالیت های خورشید و در ظاهر آن گفته می شود) اخیر مشاهده كرده اند و شبیه به پدیده "كاهش عظیم" سابق است.

آنها همینطور توانستند میزان "تاریك شدن" خورشید در طول پدیده "كاهش عظیم" بعدی را هم تخمین بزنند.

در این مطالعه كه در مجله "فیزیك نجومی" انتشار یافت، لوبین و همكارانش حدودا 20 سال از داده های جمع آوری شده توسط ماموریت "كاوشگر فرابنفش بین المللی" را مورد مطالعه قرار دادند. آنها تابش های حاصل از ستاره هایی كه مشابه با "خورشید" هستند را بررسی كردند و آن دسته را كه پدیده "كاهش عظیم" را تجربه كرده بودند، تشخیص دادند تا برای تاریكی در طول پدیده "كاهش عظیم" بعدی و به وسعت خورشید ایده ای كلی بگیرند.

در این پدیده خورشید یك دوره 11 ساله را تجربه می كند كه در آن تابش اشعه ماوراء بنفش به دلیل فعالیت لكه های خورشید، به اوج خود رسیده و كاسته می شود. محققان تخمین زده اند كه تابش های "UV" تا هفت درصد بیشتر از پایین ترین نقطه این چرخه كه در آن "كاهش عظیم" رخ می دهد كاسته می شود.

به هنگام پدیده "كاهش عظیم" چه اتفاقی رخ می دهد كه سبب "تاریكی" و "كاهش دما" در خورشید می شود؟ انرژی كاهش یافته كه توسط خورشید تولید شده است، منجر به نازك شدن استراتوسفر لایه ازون می گردد. این كاهش ضخامت لایه ازون، درجه حرارت استراتوسفر را تغییر می دهد كه بعد از آن روی دینامیك لایه های پایین اتمسفر و بخصوص الگوهای "آب و هوایی" و "باد" تاثیر می گذارد.

لازم به ذكر است كه این خنك شدن در سطح جهان یكسان نیست و بعنوان مثال: منطقه هایی در اروپا سرد خواهد شد و برعكس مناطقی در جنوب "گرینلند" و "آلاسكا" گرم خواهند شد.




1396/11/21
14:36:48
5.0 / 5
4448
تگهای خبر: دانشمند , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی