ماموریتی برای لمس خورشید؛

دورخیز پاركر برای نخستین نزدیكی بشر به یك ستاره

دورخیز پاركر برای نخستین نزدیكی بشر به یك ستاره نیو وبلاگ: كاوشگر خورشیدی ˮپاركرˮ نخستین كاوشگری است كه به یك ستاره نزدیك می گردد و طبق گفته ناسا در ماه ژوئیه پرتاب خواهد شد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، "آژانس فضایی آمریكا" (NASA) سال آینده اولین كاوشگر خورشیدی خویش را روانه مدار خورشید خواهد نمود تا بخش هایی از رازهای سربه مهر این ستاره را افشا كند.
در حالی كه این كاوشگر در ابتدا "Solar Probe Plus" نام گرفته بود، اكنون با نام "كاوشگر خورشیدی پاركر" (Parker Solar Probe) و به افتخار "یوجین پاركر" Eugene Parker)) شناخته می گردد.
"یوجین پاركر" دانشمند آمریكایی در رشته فیزیك نجومی است كه حدود 60 سال قبل مقاله ای منتشر نمود و آنچه كه معتقد بود ماده پرسرعت و مغناطیس ساطع شده از خورشید است را توصیف كرد.
سامانه ابداعی ناسا به اندازه یك خودروی كوچك است كه 7 بار از كنار سیاره زهره عبور خواهد نمود و طی یك سفر هفت ساله با استفاده از گرانش این سیاره، خویش را به خورشید نزدیك خواهد نمود.
این كاوشگر سپس از میان جو خورشید عبور خواهد نمود و به فاصله 6.27 میلیون كیلومتری سطح این ستاره درخشان خواهد رسید و هفت برابر بیش از فضاپیماهای پیشین به آن نزدیك خواهد شد.
در حالی كه این فضاپیما با سرعت 700 هزار كیلومتر در ساعت حول خورشید حركت می كند، از محل تولد پرانرژی ترین ذرات خورشیدی و همینطور ناحیه ای عبور می كند كه در آن، بادهای خورشیدی از سرعت فروصوت (subsonic) به سرعت فراصوت (supersonic) می رسند.
این سامانه مجهز به چهار ابزار جهت تصویربرداری از بادهای خورشیدی و همینطور بررسی میدان های مغناطیسی، پلاسما و ذرات پرانرژی است.
با جمع كردن این تصاویر، دانشمندان امیدوارند دانش بیشتری درباره چگونگی حركت انرژی و حرارت از میان جو خورشید به دست آورند. آن ها همینطور امیدوارند از این طریق به ماهیت آن چه بادهای خورشیدی را سرعت می بخشد، پی ببرند.
این امر می تواند سرنخ های حیاتی درباره ستاره های دیگر موجود در جهان، چگونگی گسترش حیات بر روی زمین، فضای خارج و همینطور چگونگی محافظت كردن از فناوری هایی مانند GPS و ماهواره ها در مقابل قدرت تخریب بادهای خورشیدی در اختیار دانشمندان بگذارد.
كاوشگر خورشیدی "پاركر" ماه ژوئیه امسال سوار بر موشك "Delta IV" متعلق به ناسا پرتاب خواهد شد.
بررسی بادهای خورشیدی یكی از ماموریت های این كاوشگر اعلام شده است. این بادها، جریان های ذرات زیراتمی هستند كه از خورشید می گریزند و با چنان نیرویی با سرعت فراصوت حركت می كنند كه می توانند میلیاردها كیلومتر سفر كرده و بر سیاره زمین و سایر اجرام منظومه شمسی تاثیر بگذارند.
به طور مثال، در سال 2015، كاوشگر "ماون" (MAVEN) متعلق به ناسا دریافت، این بادها به آرامی اتم به اتم جو مریخ را دچار فرسایش می كنند.
زمانی كه این بادها روی مریخ جریان پیدا می كنند، میدان الكتریكی تولید می كنند كه این میدان به نوبه خود یون های گازی را از جو فوقانی سیاره سرخ به فضا گسیل می كند. بادهای خورشیدی همینطور ممكن است با میدان مغناطیسی زمین برخورد كنند و گرچه بخش اعظم آن ها به داخل فضا برمی گردد، ذرات باردارشان می توانند وارد زمین شوند.
این ذرات سپس جو فوقانی كره خاكی را حرارت می بخشند و باعث بروز طوفان های ژئومغناطیسی و تولید شفق های قطبی درخشان می شوند و در سیگنال های GPS مداخله می كنند.
ناسا اعلام نمود این هدف با وجود فناورهای جدید در حوزه مهندسی حرارتی ممكن شده است. این فناوری ها می توانند فضاپیما را حفظ كنند و دمای محموله آن را در دمای نزدیك دمای اتاق نگه دارند، این امر به یُمن صفحه كامپوزیت كربنی 114 میلی متری بدنه كاوشگر جدید امكان پذیر است.
كاوشگر خورشیدی "پاركر" ناسا از هر شی دیگر ساخت انسان، به خورشید نزدیك تر خواهد شد.
كاوشگر خورشیدی "پاركر" ناسا یك سفر تاریخی را در تابستان 2018 آغاز خواهد نمود. در این سفر كاوشگر پاركر هفت برابر هر شی دیگر ساخت انسان در تاریخ بشر به سطح خورشید نزدیك تر خواهد شد.
كاوشگر خورشیدی پاركر، با سرعت 725هزار كیلومتر در ساعت تا فاصله حدود 6.5 میلیون كیلومتری(4 میلیون مایلی) به سطح خورشید نزدیك خواهد شد. ممكن است این فاصله تا خورشید زیاد به نظر برسد اما حتی در آن فاصله هم فضاپیما با دمای 1700 درجه سانتیگراد روبرو خواهد بود.
این فضاپیما از سایت پرتاب "كندی" واقع در فلوریدا پرتاب خواهد شد. این كاوشگر از اتمسفر خورشید موسوم به "تاج خورشیدی corona " عبور می كند.
این كاوشگر یك محفظه كه نمونه هایی از ذرات با انرژی بالا را جمع آوری می كند، به همراه خواهد داشت.
"آنته دولبو"(Anette Dolbow) مدیر ارشد این پروژه، محفظه مورد نظر را مقاوم ترین ابزار كوچك این كاوشگر می نامد.
این فضاپیما همینطور یك سیستم خنك كننده دارد كه مانند رادیاتور عمل می كند و 5 لیتر آب تحت فشار خواهد داشت. این سیستم به این دلیل كه تركیبی از آب و الكترونیك در آن وجود دارد، همانند دیگر سیستم هایی كه پیش از این در فضاپیما استفاده شده، نخواهد بود.
این ماموریت به دانشمندان كمك خواهد نمود تا به علت اینكه چرا جو خورشید گرم تر از سطح آن است، پی ببرند.
پاسخ این رازها به حیات در زمین مربوط می گردد. اختلال در جو خورشید می تواند سبب خروج جرم از تاج خورشیدی شود كه انفجار بزرگ گاز یونیزه شده نام دارد و همینطور خروج شعله های خورشیدی كه منجر به تابش می شوند را به همراه داشته باشد.
هنگامی كه جرم خارج شده از تاج خورشیدی با مگنتوسفر زمین ارتباط برقرار می كنند، سبب تولید جریان های الكتریكی می گردد كه می توانند به زمین برسند و به شبكه های برق صدمه برسانند. در عین حال، شراره های خورشیدی ارتباطات رادیویی را مختل می كنند و سبب مسمومیت پرتویی فضانوردان در فضا كه توسط میدان مغناطیسی سیاره محافظت نشده اند، می گردد.
پیش بینی چنین حوادثی پژوهشگران را نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد خورشید می سازد.
"اریك كریستین" (Eric Christian) محقق مربوطه این كاوشگر و فیزیكدان مركز پروازهای فضایی گودارد اظهار داشت: این ها پرسش هایی است كه ما در حال كوشش برای پاسخ دادن به آنها از فاصله 149 میلیون كیلومتری هستیم.
شایان ذكر است كه ناسا در اقدامی جالب از همه مردم دنیا دعوت به عمل آورده تا در صورت تمایل نام خویش را در سایت ناسا ثبت كنند تا روی ریزتراشه ای كه روی كاوشگر "پاركر" تعبیه خواهد شد، ریخته شود.




شما می توانید با استفاده از لینك زیر عملیات ثبت نام خویش را انجام دهید.
http: //parkersolarprobe.jhuapl.edu/The-Mission/Name-to-Sun/




1396/12/21
15:09:22
5.0 / 5
4358
تگهای خبر: دانشمند , سایت , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی