برترین فناوری های پوشیدنی حوزه پزشكی در سال 96بعلاوهتصاویر

برترین فناوری های پوشیدنی حوزه پزشكی در سال 96بعلاوهتصاویر نیو وبلاگ برترین فناوری های پوشیدنی حوزه پزشكی در سال 96+تصاویر


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، در سال 96 "تكنولوژی های پوشیدنی"(Wearables) زیادی در حوزه پزشكی اختراع شده است كه در گزارش زیر به بعضی از برترین موارد این فناوری ها اشاره می نماییم.
تشخیص خونریزی مغزی با یك دستگاه پوشیدنی
محققان موفق به طراحی و توسعه یك دستگاه پوشیدنی جدید شدند كه الگوهای الكتریكی مغز را در آزمایشات بالینی نشان داده و هرگونه صدمه به مغز و خونریزی مغزی را تشخیص می دهد. این دستگاه می­ تواند یك راه ارزان برای تشخیص صدمه و خونریزی های مغزی باشد كه به پزشكان كمك بسزایی كند. این دستگاه كه "AHEAD 300" نام دارد، توسط شركت "BrainScope" كه یك شركت فناوری پزشكی است، توسعه یافته است.
"AHEAD 300" متشكل از یك هدست است كه داده ها را به یك دستگاه دستی می فرستد و می­ تواند احتمال بیش از یك میلی لیتر خونریزی در مغز بیمار را ارزیابی كند.


تشخیص بیماری ها از روی عرق انسان با سنسور پوشیدنی
محققان موفق به توسعه یك سنسور پوشیدنی جدید شدند كه عرق انسان را جمع آوری كرده و تركیبات مولكولی آن، مانند یون های "كلرید" و "گلوكز" را اندازه گیری كرده و سپس نتایج را برای تجزیه و تحلیل و تشخیص، آماده انتقال می كند.
این سنسور جدید بر خلاف نمونه های پیشین، نیاز به نشستن طولانی مدت بیمار برای تجمع عرق ندارد.
این سیستم دو بخشی از حسگر و ریز پردازنده های انعطاف پذیری تشكیل شده كه به پوست چسبیده، غدد عرق را تحریك كرده و سپس حضور مولكول ها و یون های مختلف را برپایه سیگنال های الكتریكی آنها تشخیص می دهد.


فناوری پوشیدنی برای نظارت بر عملكرد ریه
یك كمپانی تجهیزات پوشیدنی موفق به توسعه یك تكنولوژی جدید شده است كه به واسطه آن می توان برعملكرد ریه بیماران نظارت كرد. این فناوری پوشیدنی كه "SensiVest" نام دارد و به یك تبلت متصل است، باید روزانه به مدت 90 دقیقه توسط بیمار پوشیده شود. پزشكان از این طریق می توانند بر روند پیشرفت مشكلات پیش از اینكه علائمی در بیمار دیده شود نظارت كنند و درمان های مناسبی مانند تغییر دارو را برای وی سفارش كنند.


اپلیكیشن جدید عینك گوگل برای كودكان مبتلا به اوتیسم
اپلیكیشن جدید عینك هوشمند گوگل، كه توسط محقق ایرانی دكتر "آزاده كوشكی" ساخته شد است، یك شروع كننده مكالمه واقعی و كارآمد برای افراد مبتلا به اوتیسم است. باآنكه عینك هوشمند گوگل هیچگاه به بازار راه نیافت، اما فناوری این اپلیكشن احیانا با دیگر عینك های هوشمند سازگار خواهد بود.
كودكان مبتلا به اختلال "اوتیسم"(ASD) اغلب با شروع و برقراری مكالمات مشكل دارند. بنابراین یك گروه از دانشمندان، به رهبری دكتر "آزاده كوشكی"، استادیار دانشگاه "تورنتو"، اپلیكیشن "هولی"(Holli) را ساختند.
این اپلیكیشن، برنامه ­ای است كه هم اكنون در عینك هوشمند گوگل اجرا می گردد و به كودكان مبتلا به اوتیسم می گوید كه در جملات بعدی خود باید چه بگویند.


فناوری پوشیدنی برای تشخیص ضربه مغزی در لحظه
مهندسان زیست پزشكی در دانشگاه "بریگم یانگ"(Brigham Young) موفق به توسعه یك فناوری پوشیدنی در قالب یك فوم هوشمند شدند كه به مربیان كمك می نماید تا صدمه سر و ضربه مغزی را در بازیكنان تشخیص بدهند.
این سیستم دارای حسگرهایی است كه می تواند ضربه را در لحظه تشخیص دهد و مزیت آن برای مربیان این است كه بعد از تشخیص ضربه مغزی می توانند به موقع اقدام نمایند. این سیستم تمامی اطلاعات به دست آمده را به صورت بیسیم به كامپیوتر یا تبلت می فرستد و با عنایت به این اطلاعات می توان اقدامات لازم انجام داد.


تعیین سطح گلوكز خون با تتو هوشمند
یك تیم از محققان دانشگاه هاروارد و "موسسه فناوری ماساچوست"(MIT)، موفق به توسعه یك جوهر هوشمند برای تتوها شدند كه سطح گلوكز خون را اندازه گیری كرده و در زمان اعلام نتیجه تغییر رنگ می دهد. این جوهرها با مایع میان بافتی بدن كه مواد مغذی را به سلول ها انتقال داده و ضایعات را از آنها بیرون می برد، ارتباط برقرارمی كنند.
این مایع با پلاسمای خون كار می كند و این به این مفهوم است كه بعنوان یك شاخص مناسب برای غلظت های شیمیایی خون در یك زمان معین عمل می كند.


تعیین میزان چربی سوزی با حسگر اندازه گیری استون
محققان موفق به توسعه یك حسگر اندازه گیری" استون" موجود در تنفس شدند كه میزان چربی سوزی در بدن به هنگام انجام فعالیت های ورزشی را اندازه گیری می كند. محققان بر این باورند كه وقتی ما چربی های بدن خویش را می سوزانیم، "استون" در تنفس ما افزایش می یابد. علاوه بر این، "استون" یك نشانگر زیستی است كه با سطح قند خون ارتباط دارد و بعنوان راهی برای تشخیص و نظارت بر دیابت است.


تشخیص "آریتمی" قلبی با اپلیكیشن جدید ساعت اپل
شركت اپل و دانشگاه "استنفورد"(Stanford) از اپلیكیشن جدیدی رونمایی كردند كه هدف آن تشخیص "آریتمی قلبی"(غیرطبیعی بودن ریتم قلب) احتمالی كاربران است.
شركت اپل در سال قبل اعلام نمود كه می خواهد با همكاری دانشگاه "استنفورد"، توانایی ساعت اپل را در تشخیص "آریتمی قلب" با فناوری "پیگیری ضربان قلب" و اعلام آن به كاربرانی كه احیانا به "فیبریلاسیون دهلیزی" (شایع ترین نوع آریتمی قلبی) مبتلا هستند، بررسی كند.
اگر این ساعت ضربان قلب را نامنظم تشخیص دهد، كاربر را از این امر آگاه ساخته و سفارش می كند كه یك مكالمه تصویری با پزشك داشته باشد و وضعیت خویش را گزارش كند.


اندازه گیری سطح اكسیژن عضله با ردیاب تناسب اندام
یك شركت آمریكایی ادعا می كند اندازه گیری سطح اكسیژن عضله با ردیاب تناسب اندام ممكن خواهد شد. شركت آمریكایی "Humon" كه دستگاه پوشیدنی تناسب اندام آن موسوم به "هكس"(Hex) می تواند چگونگی استفاده عضلات یك ورزشكار از اكسیژن را در زمان حقیقی اندازه ­گیری كند.
هكس، اولین ابزار پوشیدنی معتبر بالینی جهت استفاده از سنسورهای چشمی است تا به صورت غیرتهاجمی، سطح اكسیژن عضله را بررسی كند.


كمك به سالمندان با كفش های هوشمند
شركت فرانسوی "E-vone" كفش هوشمندی با هدف كمك به افراد مسن، كارگران و مسافران طراحی نموده است. شركت"E-vone" كفش هوشمند خویش را در چندین نمونه كفش كتانی، چكمه و كفش كار طراحی نموده است. این كفش حركت غیرطبیعی كاربر را شناسایی كرده و سپس پیام های اخطار دهنده را به صورت خودكار به افراد مشخص شده در مواقع اضطراری و یا سرویس های اضطراری ارسال می كند.


پچ پوستی شبیه چسب زخم برای نظات بر بیماران قلبی
محققان یك پچ پوستی به شكل "چسب زخم" ابداع نموده اند كه داده‎های سنسورهای آن به پزشكان در تشخیص و اثربخشی درمان های خاص بعد از سكته مانند مشكلات بلعیدن و صحبت كردن كمك می نماید.
این پچ پوستی دارای حسگرهای حركتی است كه جنبش های عضلانی و ارتعاشات صوتی را تشخیص می دهد.
این دستگاه جدید با استفاده از سنسور "حركت بافتی" الگوهای گفتاری را كنترل كرده و به مراتب نسبت به میكروفون ها در این زمینه عملكرد بهتری دارد. این سنسورهای حركتی حساس تر و كوچكتر را می توان در پایین گردن یك فرد قرار داد تا زیر یقه لباس قرار گیرد و هم مشاهده نشود و هم حركت گلو را نظارت كند.


حسگر پوشیدنی برای كمك به مبتلایان به سكته مغزی
دانشمندان دانشگاه "نورث وسترن" یك سنسور پوشیدنی تولید كردند كه سبب تسریع در روند بهبودی بیماران مبتلا به سكته مغزی می گردد. این سنسور قادر است تا پیوسته اطلاعات خویش را به پزشكان ارسال نماید.
محققانی كه این سیستم را توسعه داده اند می گویند این سیستم به پزشكان كمك می نماید تا با دقت بیشتری بر میزان تاثیرگذاری درمان نظارت داشته باشند.
این فناوری با قرار دادن سنسورها در بدن می­ تواند مناطقی از ماهیچه ­ها كه تحت تاثیر سكته مغزی قرار گرفته است را به صورت دقیق مشخص نماید و درمان هایی را جهت بهبود این مشكل در نظر بگیرد.



اتنهای پیام


1397/01/05
13:35:48
5.0 / 5
4354
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , اطلاعات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی