بررسی همه جانبه سرطان؛

آیا سرطان در شرف ریشه كن شدن است؟

آیا سرطان در شرف ریشه كن شدن است؟ نیو وبلاگ: با عنایت به تحقیقات و پیشرفت های چشمگیر در بحث درمان سرطان، بر آن شدیم تا گزارش كاملی از روند پیشرفت محققان در مقابله با انواع سرطان كه در سال قبل انجام شده است را به همراه ذكر عوامل پیش گیرنده و كمك كننده به درمان این بیماری عرضه نماییم.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، سرطان نامی است كه به مجموعه بیماری هایی اطلاق می گردد كه از تكثیر مهار نشده سلول ها پدید می آید.

سلول های سرطانی از سازوكارهای عادی تقسیم و رشد سلول ها جدا می افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیكی یا مواردی كه باعث اختلال در فعالیت سلول ها می شوند در هسته سلول اشكال وارد كنند. همچون این موارد می توان از مواد رادیواكتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از اندازه اشعه هایی مانند نور آفتاب نام برد.

در یك جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، یك تعادل وجود دارد.

محققان انگلیسی در تحقیقات خود متوجه شدند كه عدم توازن های غیر ژنتیكی پروتئین سبب رشد خارج از كنترل تومور می گردد.

سرطان شامل همه انواع تومورهای بدخیم می گردد كه در پزشكی آن ها را بیشتر با نام نئوپلاسم می شناسند. وقتی كه یكی از سلول های بدن، در اثر عوامل مختلف، دچار رشد غیرطبیعی و سبب رشد غیرعادی سلول های دیگر می شود، این فرایند در نهایت منجر به تولید تومور می گردد كه آن قسمت را از كار می اندازد و به قسمت های دیگر هم سرایت می كند.

احتمال بروز سرطان در سنین مختلف وجود دارد ولی با افزایش سن احتمال مبتلا شدن به سرطان زیادتر می گردد. سرطان عامل 13 درصد مرگ انسان هاست.



سرطان تنها ویژه انسان نیست و همه جانوران و گیاهان پرسلولی هم ممكن است به سرطان دچار شوند. سرطان بیماری پیش رونده است و گفته می گردد 70 درصد مرگ های ناشی از سرطان در كشورهای درحال توسعه رخ می دهد. این در شرایطی است كه مرگ و میر در كشورهای پیشرفته و توسعه یافته به خوبی تحت كنترل درآمده است.

سرطان پستان و پروستات هنوز به ترتیب از شایع ترین انواع سرطان در زنان و مردان است و موارد سرطان ریه در زنان در حال افزایش می باشد. همینطور موارد تومورهای مری كه در اثر اسیدهای واكنشی در اثر چاقی تولید می شود، اكنون بیشتر در مراكز درمانی دیده می گردد.

سرطان در نواحی سر و گردن كه توسط نوعی ویروس تولید می گردد هم در حال افزایش می باشد.

براساس بررسی های تازه، افزایش امید به زندگی به این مفهوم است كه افراد بیشتر عمر می كنند و بنابراین تعداد بیشتری از آن ها تحت تأثیر این بیماری قرار خواهند گرفت. اما سبك زندگی بهتر مانند كاهش وزن و سیگار نكشیدن، می تواند تاثیر مهمی در عدم مبتلا شدن به این بیماری داشته باشد.

درمان ها

طی پژوهشی كه در دانشگاه "دوك" آمریكا انجام شد، محققان دریافتند كه با تزریق مستقیم محلول اتانول به تومورهای سرطانی می توان به جنگ آنها رفت. آنها این روش را راهی ارزان، ایمن و بدون محدودیت در استفاده وسیع می دانند.

البته این روش تنها برای درمان سرطان های كبد و تیروئید به كار می رود و احتمال صدمه به بافت های اطراف هم وجود دارد. در این روش، اتانول و اتیل سلولز باهم تركیب شده و محلول بعد از تزریق به تومور به شكل ژل درمی آید.



در تحقیق دیگری كه در دانشگاه كالیفرنیا سن دیگو صورت گرفت، محققان دریافتند باكتری هایی كه به صورت معمول روی دست وجود دارند، می توانند در برابر سرطان پوست از انسان محافظت كنند.

"ریچارد گالو"، یكی از نویسندگان این مطالعه می گوید: ما كشف كرده ایم كه باكتری "استافیلوكوكوس اپیدرمیدیس"، كه یك باكتری رایج در پوست سالم انسان است، دارای توانایی انتخابی برای مهار رشد بعضی از سرطان ها است.

تیم مركز پزشكی "نورث وسترن" (Northwestern Medicine)در بهمن ماه پی برد كه چگونه مولكول بیماری هانتینگتون می تواند به صورت ناخواسته سلول های سرطانی را از بین ببرد و چگونه از این روند می توان بعنوان درمان جدید سرطان بهره برد.

بیماری هانتینگتون توسط جهش یك ژن به نام "هانتینگتین" (huntingtin) تولید می گردد. این جهش سبب تكرار توالی های RNA می گردد و این توالی های تكراری كه به عنوان" آر.ان.آ های خاموشگر" (siRNAs) شناخته می شوند، به آرامی سبب صدمه رساندن به سلول های عصبی می شوند.

این بیماری می تواند به صورت ناخواسته سلول های سرطانی را از بین ببرد و از این روند می توان بعنوان درمان جدید سرطان بهره برد.

اما دانشمندان چینی با شبیه سازی دو میمون از كروموزوم های یك والد، گامی در راه درمان سرطان برداشتند!

دانشمندان چینی امیداورند با دستاوردهای حاصل از این شبیه سازی ژن های عامل بیماری های خطرناك همچون سرطان را كشف و اصلاح كنند تا بتوانند به درمان آنها كمك كنند.

اما مهم ترین گام بشر در راه درمان این بیماری مهلك ساخت و آزمایش واكسن سرطان تولید شده از سلول بنیادی بود كه در سال قبل محقق شد و امسال هم آزمایشات انسانی آن ادامه می یابد تا بعد از بررسی های لازم، تجاری سازی شود.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان داده است كه سلول های بنیادی بالغ می توانند از بیماران برداشته شوند و در واكسن های شخصی سرطان استفاده شوند.

این واكسن جدید توانست تومورهای سرطانی موش ها را از بین ببرد. روش درمان، تركیبی از مولكول های تولید شده است كه هم اكنون در آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می گیرد تا تایید كنند كه آیا آنها ایمن هستند. این تركیب شامل "CpG"، یك قطعه از دی.ان.ای و یك آنتی بادی ضد پروتئین سلول ایمنی موسوم به "OX40" است.

محققان این دانشگاه واكسن موسوم به "واكسن سرطان" را در طول آزمایش ها روی موش ها آزمایش كردند و مشاهده نمودند كه پتانسیل بالایی در از بین بردن تمام تومورها دارد.

كمك كننده ها

محققان دانشگاه "لیدز" موفق به كشف ویروسی موسوم به "رئوویروس"(reovirus) شدند كه علاوه بر اینكه به تومور مغزی حمله می كند، سیستم ایمنی بدن را هم به این كار تحریك می كند. استفاده از یك ویروس برای كمك، به جای صدمه یك تكنیك است كه در سال های اخیر نویدبخش بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

محققان دانشگاه میشیگان هم با استفاده از ذرات شبه ویروس، واكسن ضد سرطان ساختند. دانشمندان "دانشگاه ایالتی میشیگان" (Michigan State University) در آمریكا، در حال مهندسی یك ذره شبه ویروس موسوم به "Qβ" هستند كه به واكنش های ایمنی ضد سرطان در بدن می انجامد و احتمال دارد بتوان از آن بعنوان واكسن جدیدی برای درمان سرطان بهره برد.

این گروه پژوهشی، ذرات Qβ را با "آنتی ژن های كربوهیدرات مربوط به تومور" (TACAs)تركیب می كنند و باور دارند این كار، به تكمیل ایمنی ضدتومور سلول منجر می شود، رشد تومور را می كاهد و در برابر گسترش سرطان محافظت می كند.



طی ابداعی دیگر، گروهی از محققان آمریكایی داربست ژل مانند تزریقی تولید كردند كه تركیبی از داروهای شیمی درمانی و ایمونوتراپی را در خود نگه داشته و آنها را به صورت متوالی به تومورها می رساند.

نتایج این تحقیق نشان داد كه تحویل موضعی درمان تركیبی به صورت قابل توجهی از پیشرفت سرطان با از بین بردن تومورهای اولیه پیشگیری می كند. این روش بسیار ساده و با استفاده از زیست شناسی تومور و دفاع طبیعی بدن در مقابل مهاجمان خارجی برای از بین بردن رشد تومور با عوارض جانبی محدود است.

این هیدروژل شبكه پلیمری است كه می تواند داروها و ایمونوتراپی را مستقیما به محل تومور انتقال دهد تا به افزایش اثربخشی درمان در سایر قسمت های بدن كمك نماید. این ژل به سرعت در داخل بدن یك پلیمر زیست سازگار با تركیبات داروهای خاص را تشكیل می دهد.

دانشمندان در تحقیق دیگری راهی برای ورود سلول های مصنوعی به داخل بافت تومور توسعه دادند كه این سلول ها بعد از ورود به داخل بافت، از درون تومورها آغاز به تولید پروتئین های مبارزه با سرطان می كنند.

دانشمندان دانشگاه "نورث وسترن" آمریكا در این زمینه یك ماده سیال جدید و خارق العاده ابداع كردند كه بعد از تزریق، به ژل حاوی نانوذرات تبدیل می گردد. این نانوذرات می توانند خویش را در میزان پیش تعریف شده ای آزاد كنند. از آنجائیكه این ماده به وزیكول های (یك حباب مایع در یاخته ها) دارو تجزیه می شود، بعد از رسیدن كامل دارو، چیزی از آن باقی نمی ماند.

دانشمندان آمریكایی در روش دیگری از نانوربات های مجهز به شناساگرها و راهنماهای مولكولی مجهز به "ترومبین"(ماده لخته كننده خون) برای از بین بردن تومورهای بدخیم در موش ها استفاده كردند كه با موفقیت انجام شد.

اما دانشمندان سوئدی موسسه "كاروینسكا" با بررسی 400 هزار مولكول، 3 مولكول كوچك كه به صورت خاص، آنزیم حاوی سلنیوم را در بدن آزاد می كنند، برگزیدند و توسط آنها 60 نوع سلول سرطانی را درمان كردند.



در این میان، محققان دانشگاه "ادینبرو" اسكاتلند، با استفاده از نانوذرات طلا توانستند داروی شیمی درمانی را داخل سلول های سرطانی، بدون صدمه به سلول های سالم فعال كنند.

محققان دانشگاه "ایلی نوی" هم مشابه چنین كاری را انجام دادند و با استفاده از نانوذرات، مانع رشد سلول های سرطانی شدند.

دانشمندان دانشگاه "ورزبورگ" آلمان هم مولكول قند جدیدی را توسعه دادند كه به تومورها چسبیده و به منظور تشخیص سریع سرطان و كشتن تومورها استفاده می گردد.

یك تیم از موسسه تحقیقات "لیبنیز"(Leibniz) در درسدن آلمان نشان دادند اسپرم می تواند به یك ابزار تحویل دارو به سلول های سرطانی تبدیل گردد.

اسپرم در هنگام عرضه دارو خیلی خوب عمل می كند، چون كه آنها به صورت طبیعی دارای حركت هستند و می توانند دارو را محافظت كنند تا با استفاده از مایعات بدن رقیق نشود یا نشت نكند و دارو را در برابر آنزیم هایی كه می توانند آنها را از بین ببرند، محافظت می كنند.

دانشمندان در اقدام دیگری موفق به كشف یك پروتئین شدند كه به سلول های لنفوسیت تی(T-cell) كه با سلول های سرطانی مبارزه می كنند، كمك می نماید. این پروتئین بعنوان "سوئیچ اصلی" می تواند سلول های ایمنی را به سمت میكروب ها و یا سلول های سرطانی هدایت كند.

سلول های لنفوسیت T گلبول های سفید خون تولید شده توسط بدن هستند كه برای سیستم ایمنی بدن ما اساسی هستند. لنفوسیت تی از انواع سلول های سیستم ایمنی بدن است.

سلول های T كشنده به صورت مستقیم به سلول های آلوده به ویروس و سلول های سرطانی حمله می كنند و با تولید پروتئین خاص به نام پرفورین منافذی در این سلول ها به وجود می آورند و باعث مرگ آن ها می شوند. به همین علت این نوع از پاسخ ایمنی به ایمنی سلولی معروف است.

محققان دانشگاه "اوپسالا" سوئد هم روی دارویی كار می كنند كه با از بین بردن مكانیزم زنده ماندن سلول های سرطانی، می تواند بیماری را متوقف سازد. این دارو كه هنوز نامی برایش انتخاب نشده، یك آنزیم خاص كه باعث گسترش تومورها می شود، را مورد هدف قرار می دهد.

تحقیق داشمندان اروپایی نشان داده است كه این كار با اتصال به غشای سلول های به سرعت در حال تكثیر انجام می گردد. این دارو مكانیزم زنده ماندن سرطان را مختل می كند و مانع اتصال تومورها به پروتئینی كه سبب رشد آنها است، می گردد.

درمانگرهای غیرمعمول

دانشگاه "هنگ كنگ" با بررسی 600 هزار نفر كه به مدت 7 سال روزانه آسپیرین مصرف می كردند، دریافتند 47 درصد احتمال كمتری در مبتلا شدن به سرطان مری و 38 درصد احتمال كمتر در مبتلا شدن به سرطان معده، 34 درصد سرطان پانكراس و 24 درصد در مبتلا شدن به سرطان روده دارند.



از سوی دیگر، محققان انگلیسی و چینی دانشگاههای "واوریك" و "سان یات سن" عنوان كردند كه بقایای یك شهاب سنگ كه 65 میلیون سال پیش با زمین برخورد كرده قابلیت از بین بردن تومورهای سرطانی را داراست.

آنها می گویند فلز ایریدیوم باقی مانده از برخورد این شهاب سنگ چنین خاصیتی دارد. محققان با تلفیق استفاده از لیزر و ایریدیوم و مواد ارگانیك موفق به از بین بردن تومور شدند.

اما در پژوهشی كه در واپسین روزهای سال 96 انتشار یافت، محققان انگلیسی دریافتند كه دوچرخه سواری منظم می تواند باعث پیشگیری از مبتلا شدن به انواع سرطان شود.

محققان دانشگاه "ییل" هم گفتند كه مصرف آجیل به خصوص بادام زمینی و مغزهای درختی می تواند به بیماران مبتلا به سرطان روده مرحله 3 كمك نماید تا از مرگ نجات یابند.

یك مطالعه جدید انجام شده توسط محققان مركز سرطان شناسی دانشگاه "ییل (Yale)"نشان داد كه بیماران مبتلا به سرطان كولون(روده) كه به صورت مرتب آجیل مصرف می كنند، خطر عود سرطان در آنها كاسته می شود.

این مطالعات همینطور نشان داد كه مصرف آجیل می تواند با استفاده از كاهش چربی به سلامت افراد كمك نماید و خطر مرگ زودرس را كم كند.



اما پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) باور دارند می توان با استفاده از مهندسی ژنتیك، تغییراتی در سبزیجات تولید كرد تا برای از بین بردن سرطان آماده شوند.

محققان نوعی از باكتری های مفید روده را برای كمك به از بین بردن سلول های سرطانی در روده به كار گرفته اند. این باكتری ها به سلول های سرطانی نزدیك می شوند و برای مثال ماده ای كه در كلم بروكلی یافت می گردد را به سمومی برای از بین بردن سرطان تبدیل می كنند.

محققان دانشگاه "آریزونا" هم دریافتند كه تركیبات سویا دشمن سرطان پستان است. "ژنیستئین" كه از تركیبات تشكیل دهنده سویا است، می تواند از ژنی كه مانع توسعه و رشد تومور است، محافظت كند.

ابزار تشخیصی

سال گذشته دو نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی گردید كه در تشخیص سریع و به موقع سرطان كاربرد دارند.

اولین آنها یك نرم افزار توسعه یافته توسط محققان ژاپنی بود كه قادر است سرطان روده را در كسری از ثانیه با دقت 94 درصدی تشخیص دهد.



دومین نرم افزار هم توسط یك شركت آمریكایی موسوم به "Arterys" توسعه یافته است كه با استفاده از سی تی اسكن و ام آرآی ریه و كبد می تواند به خوبی و با سرعت وجود عارضه سرطانی در این نواحی را شناسایی كند.

این نرم افزار، از روش های هوش مصنوعی برای جدا كردن جراحات و تومورها استفاده می نماید و این كار را به خوبی متخصصان رادیولوژی انجام می دهد. این نرم افزار آنلاین كه با استفاده از یك مرورگر قابل دسترسی است، به رادیولوژیست این امكان را می دهد كه پیشروی تومورها و اجرام مشكوك به تومور را ردیابی كنند.

شایان ذكر است كه این نرم افزار موفق به دریافت تاییدیه از سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) شده است.




1397/01/06
13:42:41
5.0 / 5
4217
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی