آیا آمریكا به سوریه حمله نظامی خواهد كرد؟

آیا آمریكا به سوریه حمله نظامی خواهد كرد؟ نیو وبلاگ آیا آمریكا به سوریه حمله نظامی خواهد كرد؟


به دنبال تهاجم شیمیایی به مردم سوربه در غوطه شرقی و دوما به نظر می رسد كه همه بازیگران بزرگ و كوچك در سوریه تصمیم گرفتند به این بهانه دست به تحركی مهم بزنند كه ادبیات تند مقامات و لشكر كشی كشورها یكی از نتایج چنین تصمیمی است. در چنین شرایطی به نطر می رسد فضای هیجانی در منطقه به شدت در حال افزایش می باشد و هركدام از طرفهای ذرگیر تلاش می كند تا طرف مقابل را متهم به این اقدام نماید.
روسیه دربرابر تهدیدات آمریكا با افزایش توان نظامی و ارایش جنگی در تلاش است تا نشان دهد كه قدرت پاسخ به هرگونه شرایط جدید را دارد و در مقابل هم واشنگتن با اعزام ناوها و افزایش توان تهاجمی خود می خواهد صحنه جدیدی را خلق كند. در چنین شرایط سوال مهم اینست كه اولا آمریكا تصمیم به تهاجم دارد و دیگر اینكه مدل این حمله چگونه خواهد بود.
در پاسخ به چنین سوال مهمی می توان طرح آمریكا در سوریه را به ترتیب زیر ترسیم نمود:
1- طرفین تحولات حاضر در سوریه با ادبیات تند و تهاجمی در حال فهماندن این نكته به رقیب هستند كه اوضاع پیچیده است.
2- افزایش قدرت نظامی و اوردن امكانات نظامی همه دلالت بر این مورد دارد كه طرفین در حال برآورد كردن رقبا برای هر گونه اقدام احتمالی هستند.
3- تغییرات در واشنگتن و اوردن افراد تندرو مثل بولتون و پمپئو حكایت ازان دارد كه سیاست های محتاطانه آمریكا شاید دیگر به شدت قبل قابل اجرا نباشد.
4- در تصمیم واشنگتن برای هر گونه اقدام برخی عناصر تحریك آمیز مثل عربستان و اسراییل و حتی برخی كشورهای اروپایی در حال تاثیرگذاری هستند كه هریك بدلیلی در این بحران می تواند صاحب منافع باشند. 5- چون بمباران شیمیایی پرونده تكراری در تحولات سوریه است و معمولا هم بنا به برخی ملاحظات مقصران این اقدام ضدانسانی همیشه در پس پرده ابهام می مانند به نظر می رسد این مورد حتی در صورت برگزاری جلسه شورای امنیت باز نتواند تاثیر چشمگیری بر تصمیم گیران بحران سوریه بگذارد. 6- رفتار ترامپ در ایام گذشته به پیچیدگی های اقدام احتمالی آمریكا افزوده است جراكه او مدتی پیش خواهان خروج نیروهایش از خاك سوریه شد ولی به مدت كوتاهی تغییر عقیده داد و خواهان تصمیم جدید در این باره شد. در هر صورت صف آرایی رقبا در منطقه و تند شدن ادبیات مقامات در كنار آرایش جنگی جدید به همراه درخواست ورود شورای امنیت به مسئله در كنار تحركات برخی كشورها به شعله ور كردن اتش جنگ و حتی پرداخت هزینه های این اقدام همه و همه حكایت از اتشی در زیر خاكستر دارد كه شاید خیلی ها منتظر آن هستند ولی ایا چنین اتفاقی در حال رخ دادن است؟
الف: به نظر می رسد تیم تندروها در امریكا به همراه عناصر منطقه ای شان درحال تحریك ترامپ به تهاجم نظامی ولو محدود به دمشق هستند تا تحولات را به سود خود رقم بزنند ولی رییس جمهور تاجر پیشه امریكا همچنان كه تابحال نشان داده در حال ارزیابی و چرتكه انداختن برای چنین موضوعی است كه كدام رفتار می تواند به نفعش باشد تا هم تهدید كند و رقبا را بترساند و هم در فضای تحولات سوریه دست برتر را داشته باشد.
ب: در چنین فضایی به نظر می رسد ترامپ با تند كردن ادبیات و مواضع خود می خواهد از یكسو هواداران خویش را مجاب كند و در مقابل حریفان را وادر به عقب نشینی نماید و در صورت برآورده نشدن مطالباتش دست به یك اقدام كوچك نظانی در وهله اول و سپس گسترده كردن بحران در صورت نیاز بزند.
سخن اخر اینكه در هر صورت آمریكا بدنبال افزایش تنش ها و گرفتن امتیازات لازم در تحولات سوریه است و تحریك اسراییل و عربستان و برخی دیگر كشورها هم مزید بر علت شده ولی باید بهانه لازم را بدست آورد كه به نظر می رسد بهانه لازم می تواند هر گونه اقدام نسنجیده و یا موانع رقبا در رسیدن به اهداف او باشد كه بدست اوردن این دستاویز چیز خیلی سختی در یك جنگ نیست.
حال فقط می ماند مدل اقدام آمریكا در سوربه كه محتمل ترین و كم هزینه ترین آن كه در گدشته هم برای امریكا امتحانش را پس داده، حملات موشكی است و این همان مدل عراق است كه ترامپ می تواند در دستور كارش قرار دهد یعنی تهاجم از طریق دور و در صورت نیاز مانور در میدان نبرد این آخر راه نبرد احتمالی امریكا در سوریه می تواند باشد ولی تاكید می كنم اولویت اول ترامپ ترساندن رقبا برای امتیاز گیری است ولی اگر نشد حملات محدود موشكی كه البته خیلی ها معتقدند این اقدام می تواند تبعات بین المللی هم داشته باشد و اتش جنگ را در منطقه با ابعاد جهانی روشن كند ولی فعلا دغدغه مرد اول تصمیم گیری در كاخ سفید است!

1397/01/24
14:15:37
5.0 / 5
4956
تگهای خبر: فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی