تشخیص آسم با یك گوش پاك كن !

تشخیص آسم با یك گوش پاك كن ! نیو وبلاگ: دانشمندان یك روش آزمایش جدید ابداع نموده اند كه می تواند با یك وسیله ساده به شكل گوش پاك كن، تنها در عرض چند ثانیه بیماری آسم را تشخیص دهد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، تشخیص آسم، چه خفیف چه پیشرفته می تواند دشوار باشد، زیرا علائم آن در طول زمان تغییر می كند و اغلب تحت تاثیر سایر شرایط تنفسی قرار می گیرد. با این حال، آزمایش جدید قادر است تنها با استفاده از یك گوش پاك كن و گرفتن نمونه از بینی، به صورت قطعی تعیین كند كه آیا بیمار مبتلا به آسم است یا خیر.

در حال حاضر تست عملكرد ریه(PFT) قابل اطمینان ترین روش تشخیص آسم است كه نیاز به پزشكان آموزش دیده و تجهیزات ویژه دارد. مشكل این روش این است كه هیچ كدام از آنها همیشه در دسترس نیستند و علاوه بر این، اغلب تشخیص تفاوت بین آسم و شرایط مشابه با استفاده از PFT دشوار است.

با توجه به این نكته، محققان مركز بهداشتی "مونت سینای" از یك روش نمونه برداری از بینی برای جمع آوری RNA(ریبونوكلئیك اسید) از بینی 190 داوطلب استفاده كردند كه 66 نفر از آنها مبتلا به آسم بودند و 124 نفر از آنها این بیماری را نداشتند.

پس از آن كه نمونه ها، مرتب شدند، برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوریتم های یادگیری ماشین استفاده شد تا تفاوت های بین RNA دو گروه را تعیین كند.

در نتیجه یك نشانگر ژن-90 شناسایی شد كه مخصوص افراد مبتلا به آسم است.

در حال حاضر امید است كه پزشكان بتوانند به راحتی از داخل بینی بیمار نمونه گیری كنند و سپس نمونه را تجزیه و تحلیل كنند تا وجود این نشانگر ژنی را تشخیص دهند.

اكنون مطالعه ای كه تعداد بیشتری از مردم را شامل شود، در حال برنامه ریزی است.

دكتر "سوپیندا" می گوید: نشانگر زیستی ما می تواند منجر به توسعه آزمایش غیرتهاجمی برای كمك به تشخیص آسم شود.

یك مقاله در مورد این تحقیق به تازگی در نشریه Scientific Reports انتشار یافته است.




1397/03/24
13:38:52
5.0 / 5
4966
تگهای خبر: دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی