فرصت آسه آن در برابر تهدید تحریم

فرصت آسه آن در برابر تهدید تحریم نیو وبلاگ فرصت آسه آن در برابر تهدید تحریم


اتحادیه آسه آن شامل یازده عضو از میان كشور های جنوب شرق آسیا ست. كشورهایی از ویتنام گرفته تا فیلیپین در این پیمان عضو شده اند. این اتحادیه یك قطب بسیار مهم در جنوب شرق آسیا ست كه با وجود اینكه اختلاف سطح زیادی میان كشورهای عضو به لحاظ توان اقتصادی وجود دارد، اما توانسته اند همكاری های بسیار خوب و نزدیكی در حوزه اقتصاد و تجارت میان یكدیگر ایجاد كنند. كشورهایی مانند مالزی و اندونزی عضو آسه آن هستند كه همچون كشورهای ثروتمند منطقه محسوب می شوند، در برابر، كشورهایی مانند لائوس و میانمار هم عضو این اتحادیه هستند كه به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی ندارند. با این حال اتحادیه آسه آن توانسته است همكاری های خوب و هماهنگی های بیشتری میان همه اعضا ایجاد كند كه عملا سبب شده است با وجود اختلاف سطح اعضا، این سازمان به یك قطب اقتصادی مهم در جهان تبدیل شود.

ما هم از سال های قبل دنبال این بودیم كه طرف گفت وگو و دیالوگ پارتنر در آسه آن باشیم. ایران از گذشته تقاضای ایجاد پیمان مودت و همكاری با اتحادیه آسه آن را داده است. به دلیل همكاری نزدیك ایران با این اتحادیه، معمولا در جلسات آسه آن از ایران دعوت می شود تا در نشست حاضر باشد. حضور وزیر امورخارجه كشورمان در نشست وزرای خارجه آسه آن در سنگاپور و امضای پیمان مودت و همكاری های آسه آن كه مورد اشاره قرار گرفت، سبب می شود تا ایران به یك قطب بزرگ اقتصادی در جنوب شرق آسیا متصل شود، كه هم به لحاظ دوجانبه برای ایران خوب است، كه سبب می شود تهران بتواند ارتباط های اقتصادی خویش را به صورت دو جانبه با تك تك كشورهای عضو پیمان، توسعه دهد و هم به این دلیل كه ایران یكی از كشورهای محوری و عضو موسس سازمان همكاری های اقتصادی، اكو است، می تواند ارتباط های دو منطقه را تقویت بكند و بعنوان پلی میان آسه آن و اكو عمل كند.

كشورهای اتحادیه آسه آن، عموما وارد كننده انرژی و نفت خام هستند و می توانند مشتریان جدید نفت خام ایران باشند. تقاضای انرژی در منطقه جنوب شرقی آسیا به شدت در حال افزایش است. به اضافه اینكه كشورهایی مانند مالزی، سنگاپور و تاحدی تایلند، دارای توانایی های فناوری هستند كه می توانند در تامین نیازهای فناوری و صادرات تكنولوژی های نو به ایران كمك كنند.

در شرایط فعلی كه به دلیل بازگشت قریب الوقوع تحریم های امریكا و تردیدهایی كه نسبت به توانایی یا عزم اروپا برای رویارویی با این تحریم ها وجود دارد، توجه به همكاری و تقویت همكاری با كشورهای آسه آن می تواند یك راهكار مهم برای سیاست خارجی كشور باشد. سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه كشورمان به سنگاپور و حضور در جلسه وزرای خارجه اتحادیه آسه آن می تواند یك گام مهم در جهت توسعه های همكاری با این منطقه مهم جهان و تقویت نگاه به شرق باشد. * این گفت وگو نخست در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ در روزنامه اعتماد منتشر گردید.

1397/05/13
14:44:35
5.0 / 5
4371
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی