عكس روز ناسا

ظهور پدیده همگرایی گرانشی در یك خوشه كهكشانی

ظهور پدیده همگرایی گرانشی در یك خوشه كهكشانی نیو وبلاگ: ناسا تصویری از یك خوشه كهكشانی منتشر نمود كه نشان دهنده پدیده ˮهمگرایی گرانشیˮ( Gravitational lenses) است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، تلسكوپ فضایی "هابل" تصویر یك خوشه كهكشانی را به ثبت رسانده است كه مثالی از یك پدیده "همگرایی گرانشی"( Gravitational lenses) است.
"همگرایی گرانشی"( Gravitational lenses) هنگامی روی می دهد كه نور یك چشمه درخشان بسیار دور مانند یك "اختروش"(یك هسته فعال به شدت نورانی و دوردست) كه وابسته به یك كهكشان جوان است، در مسیرش تا رصدگر، از كنار جسم پرجرم دیگری مانند یك خوشه كهكشانی بگذرد و مسیرش خمیده شود. جسم میانی"عدسی گرانشی" نامیده می گردد.
این پدیده یكی از پیش بینی های نظریهٔ "نسبیت عام اینشتین" است.
این خوشه كهكشانی توده های عظیمی دارد كه در محیط اطراف خود پیچ و تاب می خورند و نور را به حالت حلقه ای، قوسی شكل، رگه ای و اشكال عجیب دیگر خمیده می كنند.
این همگرایی، نور را از یك كهكشان دور به یك قوس بزرگ خم می كند كه به علت تشكیل ستاره های پر انرژی به رنگ آبی قابل مشاهده می باشد.
پدیده همگرایی نه تنها ظاهر یك كهكشان دور را تحت تاثیر قرار می دهد، بلكه باعث تقویت نور در آن می گردد و ظاهر آن را نورانی تر می كند.
فرآیند تشكیل ستاره ها یك فرآیند كلیدی در نجوم است. به نحوی كه هر چیزی كه در فضا سبب انتشار نور می شود، به شكلی به ستاره ها مرتبط می باشد.
ازاین رو فهم چگونگی تشكیل ستاره ها كلیدی برای فهم عناصر بی شماری است كه در سراسر كیهان وجود دارند.





1397/05/14
14:36:56
5.0 / 5
5187
تگهای خبر: فضا , كهكشان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی