توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد

سرعت مرگ سلول ها اندازه گیری شد

سرعت مرگ سلول ها اندازه گیری شد نیو وبلاگ: مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه ˮاستنفوردˮ نشان داده است سرعت روند مرگ سلول ها كه ˮخزان یاخته ایˮ(apoptosis) نامیده می گردد حدود ۳۰ میكرومتر در دقیقه است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس نیوز، "خزان یاخته ای" یا "آپوپتوز" گونه ای از مرگ سلولی طی فرایند مرگ برنامه ریزی شده سلول است كه در جانداران پرسلولی به وقوع می پیوندد.
بدن انسان سلول های بیش از نیاز بدن انسان تولید می كند و بعد از مدتی سلول های مازاد كه هیچ گونه عملكرد خاصی ندارند، خارج می شوند تا سلول های مفید بتوانند با توان بالا به كار خود ادامه دهند. این پایه و اساس آناتومی بدن انسان است.
فرآیند حذف سلول ها آپوپتوز شناخته می شود. این روش بدن برای از بین بردن سلول ها است و توسط خود سلول ها هم انجام می گردد. بله، امكان دارد كمی عجیب به نظر برسد، اما این كار یك روش بسیار موثر برای از بین بردن سلول ها است.
دانشمندان تابحال نمی دانستند كه این اطلاعات با چه سرعتی یا اینكه چگونه در طول یك سلول منتقل می شوند.
زیست شناسان دانشكده پزشكی "دانشگاه استنفورد" و به رهبری "ژیانروی چنگ"(Xianrui Cheng) و "جیمز فارل جی آر"(James Farrell Jr) این مطالعه را انجام داده اند.
زیست شناسان نخست سلول ها را مطالعه كردند تا روش هایی را كه برای انتقال اطلاعات استفاده می گردد را شناسایی كنند. در آپوپتوز، مرگ سلول ها بوسیله عملكرد پروتئین هایی به نام "كاسپاز"(Caspases) رخ می دهد.
كاسپاز گروهی از آنزیم ها هستند كه به خانواده پروتئازها تعلق دارند و نقش مهمی در مرگ برنامه ریزی شده سلول، آپوپتوز، پایروپتوز، نكروپتوز و التهاب ایفا می كنند.
این آنزیم ها، نوعی فعالیت سیستئین پروتئازی ویژه دارند، بدین نحو كه یك سیستئین در جایگاه فعال شان به صورت نوكلئوفیل به پروتئین هدف حمله ور شده و آن را در محل باقیمانده اسید آسپارتیك می شكند.
تا سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۱ یا ۱۲ كاسپاز در انسان و ۱۰ كاسپاز در موش كشف شده بود كه هریك فعالیت خاصی دارند.
این آنزیم ها علاوه بر نقش اولیه خود در سلول، اهمیت بالینی فراوانی هم دارند. فقدان كاسپازها یا نقصان عملكردی شان، می تواند منجر به سرطان شود.
این پروتئین ها بر مولكول های مجاور تاثیر می گذارند، آنها را می شكنند و كاسپاز بیشتری آزاد می كنند و این روند همچنان تا به بی نهایت ادامه خواهد داشت.
دانشمندان به جهت اینكه دقیقا به این نكته پی ببرند كه چگونه این پدیده رخ می دهد، یك مرگ سلول برنامه ریزی شده در تخم قورباغه را مورد آزمایش قرار دادند. آنها از سیتوپلاسم یا مواد سلولی تخم قورباغه بهره برده و آنها را در یك لوله آزمایش قرار دادند. زیست شناسان برای بررسی دقیق سیتوپلاسم ها، آنها را رنگ كردند.
سیتوپلاسم یا میان یاخته ماده ای است كه فضای درون یك سلول را پر می كند. تركیب اصلی سیتوپلاسم، آب و پروتئین های محلول در آب است.
نتایج بسیار شگفت انگیز بود. محققان دریافتند كه انتقال اطلاعات درون سلولی به دلیل فعال شدن یك پروتئین، منتقل می گردد.
این مطالعه در مجله " Science " منتشر گردید.

1397/05/21