دستگاهی كه به ریه گوش می كند تا قلب را چك كند

دستگاهی كه به ریه گوش می كند تا قلب را چك كند نیو وبلاگ: دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ(Nanyang) موفق به ابداع یك دستگاه شده اند كه به شكل گوشی پزشكی تبدیل به یك سنسور صوتی می گردد و به گوشی هوشمند كاربر متصل می گردد تا نارسایی قلب را با استفاده از شنیدن صدای ریه تشخیص دهد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، یكی از علائم اصلی نارسایی احتقانی قلب(congestive heart failure)، تجمع مایع در ریه ها است. هم اكنون، مردم برای نظارت و خبردار شدن از چنین عارضه ای نیاز به رفتن به یك كلینیك دارند.

اما حالا به لطف یك دستگاه جدید كه محققان دانشگاه نانیانگ سنگاپور ساخته اند، می توان بزودی در هر زمان دلخواه در خانه هم این وضعیت را چك كرد.

هنگامی كه كسی نارسایی احتقانی قلب را تجربه می كند، قلب ضعیف وی قادر نیست كه به صورت كامل خونی را كه از ریه دریافت می كند، پمپاژ كند. این سبب می گردد كه خون به رگ ها و مویرگ های ریه برگردد و سبب تولید فشار می گردد. این فشار داخلی به نوبه خود سبب می گردد مایع در ریه ها تجمع یابد.

این دستگاه جدید كه توسط دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ و با همكاری محققان بیمارستان "تن تاك سنگ"(Tan Tock Seng) سنگاپور طراحی شده است، به صداهایی كه در هنگام عبور هوا از ریه ها تولید می شود، گوش می كند. این دستگاه شامل یك سنسور صوتی مانند گوشی پزشكی است كه به یك گوشی هوشمند متصل می گردد.

افرادی كه احساس تنگی نفس می كنند، به راحتی می توانند این سنسور را به گوشی خود متصل كنند و آنرا 10 ثانیه روی سینه خود نگه دارند. این دستگاه صداهای ریه را تقویت كرده و به یك برنامه بر روی گوشی هوشمند ارسال می كند.



الگوریتم های طراحی شده این برنامه، داده ها را پردازش می كنند و میزان تجمع مایع را تعیین می كنند و احتمال نارسایی احتقانی قلب را پیش بینی می كنند.

سپس این داده ها و نتایج بر روی صفحه تلفن نمایش داده می شوند. كاربران بر طبق این اطلاعات می توانند در صورت نیاز به پزشك خود رجوع كنند یا داروهای مربوطه را مصرف كنند.

این دستگاه در آزمایش روی 86 بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، در مقایسه با روش های تشخیص استاندارد مانند اشعه ایكس و سی تی اسكن، در تشخیص بیماری 92 درصد دقیق بود. توسعه بیشتر این تكنولوژی می تواند این رقم را حتی بالاتر هم ببرد.

"سر وی" سازنده این دستگاه می گوید: هم اكنون چنین تشخیصی تنها می تواند با استفاده از معاینه بالینی صورت گیرد. دستگاه پزشكی هوشمند ما می تواند توسط هر كسی در هر كجا استفاده گردد و امكان تشخیص زودهنگام نارسایی احتقانی قلب را فراهم می آورد.




1397/09/11
16:05:40
5.0 / 5
4338
تگهای خبر: اطلاعات , تكنولوژی , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی