خط كش ارگونومی در سفینه های اولیه را ببینید بعلاوه عكس

خط كش ارگونومی در سفینه های اولیه را ببینید بعلاوه عكس نیو وبلاگ: در اولین دهه پروازهای سرنشین دار، طراحان لباس و سفینه های فضایی با كمبود شدید اطلاعات ارگونومیك در مورد وضعیت كار و فعالیت های فضانوردان در مدار زمین روبرو بودند. لباس فضایی در كارخانه ای ساخته می شد و سفینه فضایی در كارخانه ای دیگر اما كارشناسان هر دو كارخانه باید از وضعیت كار و ساخته های هم آشنا می شدند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا؛ فضانورد با لباس ساخت یك كارخانه در سفینه ساخت كارخانه دیگر به فضا می رفت و باید در مدار زمین با محصول هر دوی آنها كار می كرد. در آن دوران، فضای كوچك سفینه فضایی از یك سو و عدم اطلاع از وضعیت كار و فعالیت در شرایط بی وزنی از طرف دیگر موجب می شد كه در بیشتر موارد فضانوردان مجبور بودند در حالت بسته شدن به صندلی فضایی فعالیت كنند.

ارگونومی عبارت از دانش بكار بردن اطلاعات علمی موجود دربارهٔ انسان و روش های علمی تولید چنین اطلاعاتی در طراحی محیط و تجهیزات است. معمولاً وقتی بحث ارگونومی مطرح میگردد تركیباتی مانند ارگونومی در محیط كار و ارگونومی كار با كامپیوتر و ارگونومی صندلی و ارگونومی كفش و ارگونومی در خودرو و ده ها تركیب مشابه دیگر را می شنویم.

به همین دلیل لازم بود اندازه میدان فعالیت فضانوردان و مقدار باز بودن دست آنها در كار مشخص شود بنا بر این كارشناسانی كه در زمینه های مختلف فضایی كار می كردند باید در تعامل با یكدیگر قدم بر می داشتند.



همچون مواردی كه باید كاملا با هماهنگی كامل كارشناسان دو كارخانه صورت می گرفت میزان دوری یا نزدیكی سامانه های مورد نیاز و عملیاتی سرنشینان ناو بود. بنا بر این لازم بود مشخص شود فضانورد تا چه میزان می تواند تحرك داشته و برای كار با هر یك از دستگاه ها، دست خودرا دراز كند. جهت بررسی میزان و توانایی دسترسی فضانوردان راههای مختلفی پیش بینی شد كه یكی از اساسی ترین آنها همین طاقی است كه در این عكس می بینید.

طاقی مجهز به چندین خط كش مدرج در مركز آموزشی سازمان فضایی آمریكا-ناسا- در پایگاه فضایی جانسون مقدار دسترسی یك فضانورد را در تنگنای لباس فضایی باد شده مورد آزمایش قرار می دهد. فضانورد باید هر قدر كه می تواند خط كش را به جلو براند و كارشناس ناسا میزان جابجایی هر یك از خط كش ها را ثبت می كردند. این بررسی ها نشان داده است كه فضانوردان در داخل ناو كیهانی چقدر می تواند دستش را جلو و عقب ببرد. بررسی اندازه گیری این توان دسترسی به كارشناسان می داد در مورد نصب دستگاه ها و جانمایی سامانه های مختلف میزان دسترسی فضانوردان را در نظر داشته باشند.




1397/09/19
15:06:39
5.0 / 5
5177
تگهای خبر: اطلاعات , سازمان , فضا , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی