نتایج بررسی زمین لرزه 8.2 ریشتری بولیوی نشان می دهد

زیر زمین باز پر از كوه است!

زیر زمین باز پر از كوه است! نیو وبلاگ: یك زمین لرزه بزرگ فاش كرد كه درون زمین باز احتمالاً همانند سطح آن پر از پستی و بلندی است و كوه هایی در عمق ۶۶۰ كیلومتری زمین قرار دارند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، زمین لرزه ها و خصوصاً بزرگترین آنها، ترس به دل ها می اندازد و سبب خرابی ها و گرفتن جان های بسیاری می شوند. اما در این مورد، یك زلزله عظیم موجب كشف جدیدی درباره سیاره زمین شد.
بعضی از ژئوفیزیكدانان دانشگاه پرینستون با همكاری مؤسسه زمین سنجی و ژئوفیزیك "سیدائو" در چین اطلاعاتی را از زلزله ای به بزرگی ۸.۲ ریشتر كشف كردند كه دومین زمین لرزه بزرگی بود كه تابحال ثبت شده است.
این زمین لرزه كشور بولیوی را در سال ۱۹۹۴ لرزاند و الان سبب یافتن كوه ها و توپوگرافی دیگر در لایه ای از زمین در عمق ۶۶۰ كیلومتری شده است.
دانشمندانی كه هسته زمین را مطالعه می كنند این كار را با استفاده از قوی ترین امواجی كه بر اثر این زمین لرزه به وجود آمده بود انجام دادند.
هم اكنون لایه كشف شده بوسیله داده های این زلزله قدیمی توسط محققان به نام "مرز ۶۶۰ كیلومتری" نامگذاری شده است و برمبنای گفته آنها مرزی فوق العاده دشوار است. به بیان دیگر توپوگرافی قوی تری نسبت به كوه های راكی یا آپالاچی دارد.
محققان همین طور معتقدند این كوه های زیرزمینی امكان دارد بزرگ تر از هر كوه موجود در سطح زمین باشند. علاوه بر این محققان دریافتند كه سختی آنها درست مانند سطح زمین یكسان نیست و دارای انواع ناخالصی و نواحی صاف هستند.
پیش از اینكه این كشف را بعنوان یك سوژه مضحك یا دانش بی فایده بدانید باید توجه داشته باشید كه این كشف جدید تأثیرات مهمی برای درك چگونگی شكل گیری سیاره زمین دارد.
این لایه تازه كشف شده، گوشته پایینی را كه حدود ۸۴ درصد از حجم زمین را تشكیل می دهد از گوشته بالایی جدا می كند.
سالهاست كه دانشمندان علوم زمین بر سر اهمیت این مرز مجادله كرده اند. برخی تحقیقات بیان كرده اند كه گوشته بالایی و پایینی از لحاظ شیمیایی متفاوت هستند در حالیكه تحقیقات دیگر دریافته اند كه این چنین نیست. این تفاوت قابل توجه است برای اینكه فرضیه اول این چنین فرض می كند كه لایه ها از لحاظ گرمایی یا فیزیكی مخلوط نشده اند در حالیكه فرضیه دوم خلاف این را می گوید.
داده های مطالعه جدید نشان داده است كه هر دو این فرضیه ها امكان دارد درست باشد. مناطق نرم ترِ مرز ۶۶۰ كیلومتری امكان دارد حكایت از مخلوط شدن داشته باشند، در حالیكه مناطق سخت و كوهستانی امكان دارد اجازه مخلوط شدن را نداده باشند.
جسیكا ای روینگ، ژئوفیزیكدان پرینستون اظهار داشت: آنچه در مورد این نتایج هیجان انگیز است این است كه آنها اطلاعات جدیدی را برای درك تاریخچه صفحات زمین شناسی باستانی كه در گوشته قرار دارند فراهم نموده اند.
این مطالعه در مجله Science انتشار یافته است.



1397/11/30
14:33:26
5.0 / 5
4588
تگهای خبر: اطلاعات , امواج , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی