پژوهشگران انگلیسی مطرح كردند

چمن ها ژن های یكدیگر را می دزدند!

چمن ها ژن های یكدیگر را می دزدند! نیو وبلاگ: پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند كه چمن ها می توانند با گرفتن ژن چمن های مجاور خود زنده بمانند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان دریافته اند كه چمن ها می توانند با گرفتن ژن هایی از همسایه های خود، تكامل داشته باشند. یافته های یك پژوهش جدید نشان داده است كه چمن های وحشی، به صورت طبیعی خودرا مورد اصلاح ژنتیكی قرار می دهند.
درك چگونگی این اصلاح ژنتیكی می تواند به دانشمندان در كاهش خطر فرار ژن ها از محصولات اصلاح شده ژنتیكی و ایجاد شرایطی كه طی آن ژن ها از محصولات اصلاح ژنتیكی به محصولات وحشی منتقل شوند و آنها را مقاوم می سازند، كمك نماید.
پژوهشگران "دانشگاه شفیلد"(University of Sheffield) انگلستان دریافته اند كه انتقال ژن می تواند امكان تكامل ارگانیسم ها را با استفاده از ژن های به دست آمده از گونه های دیگر فراهم آورد.
دكتر "لوك دانینگ"(Luke Dunning)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: چمن ها می توانند به سادگی ژن ها را بدزدند و یك میانبر تكاملی را آغاز كنند. آنها در این فرآیند، مانند یك اسفنج عمل می كنند و اطلاعات ژنتیكی را از چمن های مجاور خود آغاز می كنند تا در محیط های خشن دوام بیاورند.
پژوهشگران، ژنوم چمن های موجود در آفریقا، آسیا و استرالیا را با حدودا ۱۵۰ نوع چمن دیگر بررسی كردند. آنها شباهت توالی دی ان ای(DNA) موجود در ژن ها را باز مورد بررسی قرار دادند.


دكتر دانینگ اضافه كرد: ما نمونه هایی از چمن این نواحی به دست آوردیم و آنها را با یكدیگر مقایسه كردیم تا زمان و مكان رخ دادن این فرآیند را بررسی نماییم. تقلید از این ژن ها، فواید بسیاری برای چمن ها دارد و به آنها كمك می نماید با محیط اطراف خود سازگار شوند و زنده بمانند. این پژوهش نشان داده است كه خاصیت مورد نظر، به چمن های تحت بررسی محدود نیست و طیف گسترده ای از چمن ها را در بر می گیرد.
وی ادامه داد: این پژوهش می تواند به ما در درك نحوه انتقال ژن ها از محصولات اصلاح ژنتیكی به گونه های وحشی و محصولاتی كه مورد اصلاح ژنتیكی قرار می گیرند كمك كنند. گام بعدی ما، درك مكانیسم ورای این پدیده در پژوهش های آینده است.
این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.



1397/12/01
14:57:17
5.0 / 5
4360
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی