جالب ترین تصاویر ثبت شده توسط مریخ نورد ناسا

فرصتی برای دیدن سایه های شگفت آور و گردباد مریخ

فرصتی برای دیدن سایه های شگفت آور و گردباد مریخ نیو وبلاگ: مریخ نورد ˮفرصتˮ كه سال ها به اكتشاف درباره مریخ كمك می كرد، در طول ماموریت خود، تصاویر خیلی از این سیاره ثبت كرده است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، مریخ نورد "فرصت"(Opportunity) كه از سال ۲۰۰۴ برای اكتشاف و بررسی در مریخ به آن فرستاده شد، در حقیقت آزمایشگاهی سیار بود كه وظیفه كاوش در سطح این سیاره را بر عهده داشت.
یك نكته جالب در مورد "فرصت"، انتخاب نام آن است. نام مریخ نوردهای "روح"(Spirit) و "فرصت"، برحسب اتفاق انتخاب نشده بلكه پیشنهاد دختری ۹ ساله به نام "سوفی كالیز"(Sofie Collis) بوده است. سوفی در سیبری چشم به جهان گشود و در دو سالگی توسط والدینی آمریكایی به فرزندی پذیرفته شد. وی در مقاله ای كه برای پیشنهاد اسامی فضاپیماها عرضه داده بود، نوشت: من در پرورشگاه بزرگ شدم و جهان همیشه برایم تاریك و سرد بود. شب ها به آسمان نگاه می كردم و حال بهتری داشتم. من همیشه خواب پرواز را می دیدم. هنگامی كه به آمریكا آمدم، رویاهایم به حقیقت پیوستند و الان، رؤیای فضانورد شدن را در سر دارم. "شین لوكیف"(Sean O'keefe)، از مدیران سابق ناسا درباره سوفی اظهار داشت: او "روح" دو كشور بزرگ را در سرشت خود دارد.

مریخ نورد فرصت طی سفر خود، تصاویر جالبی ثبت كرده است كه در اینجا به بعضی از آنها اشاره می شود.

توت های اسرارآمیز

اولین محل فرود فرصت، خشك به نظر می آمد اما در تصاویر ثبت شده، شكل های جالبی دیده شد كه از وجود آب در این محل حكایت داشت. این شكل ها، به بلوبری شباهت داشتند و به نظر می رسید حاوی ماده معدنی موسوم به "هماتیت"(Hematite) هستند. وجود این تصاویر شبیه به بلوبری، به پژوهشگران نشان داد كه احتمالاً در این محل آب وجود دارد.

سایه های شگفت آور

سیاره های دیگر با وجود نداشتن محیط ثابت، لحظات خاصی از درخشش و زیبایی داشتند اما در مورد مریخ، وجود خورشید نزدیك به افق، سایه های جالبی از فرصت به وجود آورد كه با كمك دوربین های آن به ثبت رسید. این تصویر و تصاویر ثبت شده، شواهدی در خصوص تنهایی مریخ هنگام حضور فرصت و روح بودند.

دهانه های پایداری

شاید تپه های این تصویر در نگاه نخست، تك رنگ به نظر برسند اما در واقع این طور نیست. این تصویر، شكل هایی را نشان داده است كه در حقیقت، دهانه آتشفشان "پایداری" یا "ایندورنس"(Endurance) هستند. ارتفاع این شكل های دایره ای احتمالاً حدود دو تا سه پا است. آتشفشان ایندورنس، از ماه مه تا دسامبر سال ۲۰۰۴ توسط فرصت مورد بررسی قرار گرفت. فرصت با كاوش در این آتشفشان، تغییراتی را در رنگ لایه ای بستر آن نشان داد و دریافت كه لایه های بالایی، جوان تر از لایه های زیرین هستند.

حفاری های واقعی

مته كوچك مریخ نورد فرصت، به آن امكان داد حفاری های عمیقی در صخره های مریخ انجام دهد و به لایه های پایین تر برسد. این حفاری ها، تصاویر جالبی را در سطح مریخ پدید آورد كه دیدن آنها خالی از لطف نیست. در تصویر سمت چپ، تصویر واقعی حفاری ها با رنگ های واقعی آنها به چشم می خورد اما تصویر سمت راست، با كمك چنین طول موج گرفته شده و تحلیل های گوناگونی در مورد مواد متفاوت برپایه میزان بازتاب و خصوصیت های دیگر آنها عرضه می دهد.

كشف شهاب سنگ

فرصت توانست طی كاوش خود و در كمتر از یك سال، اولین شهاب سنگ را در این سیاره كشف كند. این شهاب سنگ به اندازه یك توپ بسكتبال بود و بیشتر تركیبات آنرا آهن و نیكل تشكیل می دادند.

برخورد

این تصویر، بعد از جدا شدن و برخورد سپر حرارتی فرصت با سطح بوجود آمده است. شدت این برخورد به قدری بود كه خیلی از خاك های زیرزمینی مریخ را آشكار كرد. تا قبل از این برخورد، مشخص نبود كه چه تركیباتی زیر لایه سطحی مریخ نهفته است.

سلفی در مریخ

این تصویر تعجب آور در حین سادگی، یك تصویر عالی از فرصت است. ثبت این تصویر، به گروه پژوهشی كمك كرد تا نكات جالبی را در ارتباط با پژوهش خود كشف كنند.

آتشفشان ویكتوریا

شاید دهانه های آتشفشانی از نظر ما شبیه به یكدیگر باشند اما از نظر زمین شناسان و دانشمندان علوم سیاره ای، هر یك از آنها زیبایی خویش را دارند و منحصر به فرد به شمار می روند. مریخ نورد فرصت در طول جستجوهای خود، آتشفشان های بسیاری را كشف كرد اما شاید دهانه آتشفشانی موسوم به "ویكتوریا" (Victoria)، جالب ترین آنها باشد. این دهانه آتشفشانی در بین آتشفشان های دیگر، خصوصیت های خاصی دارد كه آنرا از همه آنها متمایز ساخته است.

ابرهای مریخ

خیره شدن به ابرها، سرگرمی جالبی به نظر می آید اما این صحنه زیبا در جهان علم، بیشتر از یك سرگرمی است. مریخ نورد فرصت طی سفر خود، به بررسی ابرهای مریخ پرداخت و شكل و محل قرار گرفتن آنها را به دقت مشخص كرد تا گروه پژوهشی به راحتی از عهده مطالعه در مورد آنها برآیند.

رگه های گچی

جستجوهای فرصت، تصویری را مشخص كردند كه به نظر می رسید مسیری پوشیده از گچ باشد. پژوهشگران در این باره گفتند: این تصویر، داستانی درباره جریان آب در بین شكاف صخره ها برای ما تعریف می كند. ماده ای كه در تصویر دیده می شود، یك تركیب شیمیایی به نظر می آید كه وجود آن روی زمین متداول نیست و دیدن آن در مریخ، باعث حیرت زمین شناسان شده است.

تغییرات فصلی

یكی از متداول ترین كارهای فرصت كه شاید تمایل بیشتری نسبت به آن وجود داشته، تغییرات تعجب آور فصلی بوده است. طی تغییرات فصلی، وزش بادها تا مدت های طولانی، لایه هایی از غبار را روی پنل های فرصت نشان داد اما همه آنها با آغاز زمستان، به سرعت محو شدند و با تغییر دوباره فصل، بار دیگر رخ دادند.

آخرین فرصت برای دیدن بلوبری ها

این تصویر، سكونت گاه واقعی "بلوبری هایی" كه در ابتدای خبر در مورد آنها صحبت شد، مشخص می كند. صخره ای كه در این تصویر دیده می شود و "شانس آخر"(Last Chance) نام گرفته، نشان داده است این شكل های كروی كه از جنس آهن هستند، در ماده ای پوشیده شده اند كه به خاطر رطوبت بسیار، تقریباً آنها را در خود غرق می كند.

گردباد مریخ

گردبادهایی كه روی زمین رخ می دهند، بسیار كوتاه مدت هستند؛ در نتیجه ثبت تصویر یك گردباد در مریخ، رویداد جالب و قابل توجهی برای پژوهشگران به حساب می آید. پدیده ای كه در تصویر به چشم می خورد و به یك طوفان شباهت دارد، ستونی از هوای در حال چرخش را نشان داده است كه در سطح مریخ می گردد.

آخرین روشنایی

آخرین تصویری كه "فرصت" ثبت نمود و به زمین فرستاد، چند روز قبل از آغاز طوفان در مریخ بود و بعد از آغاز طوفان، امكان مشاهده هیچ تصویری وجود نداشت. این تصویر تقریباً تاریك و بی كیفیت نشان داده است كه فرصت موفق نشده تصویر را به صورت كامل به زمین ارسال نماید. این مریخ نورد به رغم تلاش پژوهشگران ناسا، بعد از ۱۵ سال فعالیت، برای همیشه خاموش شد.
مریخ نورد فرصت، پیشرفت بزرگی برای پژوهشگرانی بود كه در این زمینه مطالعه می كردند. این مریخ نورد توانست طی زمان فعالیت خود، اكتشافات بزرگی را رقم بزند و به بهبود نسل بعدی مریخ نوردها كمك نماید. باآنكه از دست دادن فرصت، جای تأسف دارد اما نباید شادی حاصل از ثبت تصاویر و اكتشافات بزرگ آنرا فراموش كرد.

1397/12/29