كشورهای دیگر چگونه تهدید سیل را به فرصت تبدیل می كنند

روش های ساده اما كارآمد مقابله با سیل

روش های ساده اما كارآمد مقابله با سیل نیو وبلاگ: الان در روزهایی هستیم كه وقوع سیل در اقصی نقاط كشورمان كام نوروزی مردم را تلخ كرده است، در حالیكه تجربه كشورهای پیشرفته نشان داده است مقابله با سیل در مناطق مستعد با چند روش ساده به راحتی امكان پذیر است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، سیل به مدلول طغیان كردن آب، زیر آب رفتن گستره ای از زمین و طوفانی شدن هوا می باشد.
در خلال یا سپس یك بارندگی شدید، مقدار دِبی رودخانه به سرعت افزایش یافته و در نتیجه آب از بستر عادی خود سرریز و دشت سیلابی و مناطق اطراف را دربرمی گیرد.
با بررسی دشت سیلابی قدیمی و آبرفت های آن شاید بتوان با درجه ای از تقریب احتمال وقوع و بزرگی سیل های آتی منطقه را مشخص كرد. اصولاً بزرگی سیل ها و تكرار آنها در طول زمان تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه است.


البته امروزه به سبب دخالت های بی رویه در بسیاری نقاط كه قبلاً سیل نمی آمده، طغیان های بزرگی مشاهده می شود. فعالیت بشر به چند صورت احتمال وقوع سیل را بیشتر می كند. از آن جمله می توان به ساختمان سازی در دشت سیلابی رود كه مستلزم اشغال بخش هایی از آن است و موجب كاهش ظرفیت طبیعی رود می شود، اشاره نمود. بدین سان محدوده ای از دشت سیلابی كه در زمان طغیان زیر آب می رود، گسترده تر می گردد.
شهرسازی ها و نابودی پوشش گیاهی موجب كاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می شود. حجم زیاد آب از یك طرف بر بزرگی طغیان می افزاید و از سویی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می آورد كه با برجای گذاشتن آنها ظرفیت بستر اصلی رود كاسته می شود. این موارد معمولاً تأثیر تدریجی دارند، ولی سیل های ناگهانی و فاجعه آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها ایجاد می شوند.


اما با همه این تفاسیر، كشورهای پیشرفته در مناطق مستعد سیلاب خود علاوه بر ساخت سدها و آب بندهای معقول در راه رودها، با روش های ساده و در عین حال كاربردی به مقابله با این بلای طبیعی برمی آیند و چه در مناطق ساحلی و چه در حواشی رودخانه ها در این امر موفق بوده اند.


یكی از ساده ترین و كارآمدترین روش های پیشگیری از جاری شدن سیل در مناطق ساحلی، درست كردن دیوار طبیعی از سنگ های ساحلی است. این كار به میزان قابل توجهی مانع از نفوذ آب دریا به ساحل و جاری شدن سیلاب می شود.


روش دیگری كه به كمك مردم آمده تأسیس دیوارهایی با جداره های شیشه ای در نزدیكی ساحل دریاها است. البته از این روش در حاشیه رودخانه های باز استفاده می شود كه در آنجا باز كارایی بالایی را از خود نشان داده است.
برخی كشورها در مناطقی كه در حاشیه رودخانه ها روستایی وجود ندارد به واسطه ساخت سازه هایی كه حاشیه رودخانه ها را كمی مرتفع می كند سبب افزایش ظرفیت رودخانه در هنگام بارندگی شدید و در نتیجه پیشگیری از وقوع سیل می شوند.


اما در مناطقی كه درست كنار رودخانه ها ساخت و ساز شده و مردم سكونت دارند، دیوارهای محكمی می سازند كه آب در آن نفوذ نمی كند و بطور مؤثر می تواند مانع از بروز سیلاب شود.


در كنار ساخت این دیوارهای غیر قابل نفوذ، برای ایمنی خانه ها و تأسیسات باز تمهیداتی اندیشیده شده است كه مهم ترین آنها آماده كردن درب های غیر قابل نفوذ در قسمت ورودی شهرك ها، درگاه ساختمان ها و ورودی خانه ها و مغازه ها است كه ورود سیلاب به آنها تا یك ارتفاع مشخص غیرممكن می كند و بدین ترتیب جان و مال مردم به خوبی حفظ می شود.


روش های دیگری باز در كنار ساخت دیوارهای غیر قابل نفوذ وجود دارد و آن بكار گرفتن خلاقیت در ساخت موانع و حفاظ های پیشگیری كننده است. حفاظ هایی كه بطور اتوماتیك حركت می كنند و مانع از نفوذ آب به اماكن مختلف می شوند.
یكی از مؤثرترین موانع، قرار دادن لوله های هوا در مقابل سیلاب است كه به شكلی باورنكردنی جلوی وقوع سیلاب در روستاها و شهرها را می گیرد.


به عنوان مثال كشور دانمارك در اقدامی جالب در سال ۲۰۱۱ مبادرت به ساخت لوله های دوقلو و سه قلو كرد كه در عین سادگی، ناباورانه از نفوذ آب به سطح شهر كپنهاگ جلوگیری می كنند.
این لوله ها در سه اندازه متفاوت و به منظور پیشگیری از سیلاب هایی با شدت و سه ارتفاع مختلف ساخته شده اند.
كوچك ترین لوله دوقلو متشكل از دو لوله با قطر ۶۰ سانتیمتر است كه برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب هایی با ارتفاع ۳۷ سانتیمتر طراحی شده است.
مدل دوم از سه لوله با قطر ۶۰ سانتیمتر ساخته شده كه می تواند با سیلاب های تا ارتفاع ۵۰ سانتیمتر مقاومت كند.
اما سازه سوم متشكل از دو لوله با قطر ۱۲۵ سانتیمتر برای مقابله با سیلاب های شدیدی است كه ارتفاع آب را تا ۸۰ سانتیمتر بالا می آورد.


این لوله ها كه در آنها هوا جریان دارد را به سادگی می توان در حاشیه ساحل دریاها یا رودها و یا حتی داخل شهر و روستا به منظور پیشگیری از نفوذ سیلاب پهن كرد تا لطمه ناشی از سیلاب به حداقل برسد.




در انتهای ویدئوی زیر می توانید عملكرد شگفت انگیز این لوله ها و همه روش هایی كه در فوق ذكر شد را شاهد باشید.
همچنین مهندسان اتریشی در اقدامی خلاقانه دیوارهای كركره ای در حاشیه یكی از رودخانه های این كشور نصب كردند كه در مواجه با سیل بی نقص عمل كرده و مانع از نفوذ سیلاب به خانه ها و خیابان های مجاور در فاصله چند متری خود شد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی كند.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1398/01/07
20:11:24
5.0 / 5
4860
تگهای خبر: مرورگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی