محققان آمریكایی محقق كردند

نابودی ایدز با روش ایمنی درمانی

نابودی ایدز با روش ایمنی درمانی به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران آمریكایی در مطالعه اخیر خود موفق به توسعه یك روش ˮایمنی درمانیˮ نوین برای نابودی ویروس اچ. آی.وی شده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران "دانشگاه پیتسبورگ" ایالات متحده آمریكا در مطالعه اخیر خود از روش ایمنی درمانی جدیدی برای نابودی ویروس های اچ. آی.وی رونمایی كردند.
طی این یك رویكرد، آنها می توانند این ویروس را از مخفیگاهش در سلول های ایمنی بدن بیرون آورده و سپس ویروس را از بین ببرند.
پژوهشگران طی این مطالعه آزمایش هایی را با استفاده از سلول های افراد مبتلا به اچ. آی.وی انجام دادند.
این آزمایش ها تابحال مورد كارآزمایی بالینی قرار گرفته اند و تا چندی دیگر پژوهشگران واكسن نوینی را توسعه خواهند داد كه توسط آن دیگر نیازی نیست افراد مبتلا به بیماری ایدز داروهای مختلفی را مصرف كنند.
"رابی میلارد"(Robbie Mailliard) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: خیلی از دانشمندان در حال كوشش برای ایجاد یك درمان برای ویروس اچ. آی.وی هستند و تابحال درمان های امیدوار كننده ای برای كشتن این ویروس عرضه داده اند اما مبحث اصلی این است كه بدانیم این ویروس ها در كدام سلول ها پنهان شده اند، چونكه با دانستن آن می توانیم ویروس را از مخفیگاه خود در سلول ایمنی بیرون آورده و نابود نماییم.
"درمان ضد ویروس"(Anti retroviral therapy) به صورت معمول عفونت های ویروس اچ. آی.وی را كنترل می كند به صورتی كه ویروس عملاً در خون غیرقابل تشخیص می شود و نمی تواند به راحتی دیگران را آلوده كند. اما اگر فرد مبتلا به اچ.آی.وی مصرف روزانه داروها را كه با خیلی از عوارض جانبی همراه هستند، متوقف نماید، این ویروس می تواند باردیگر فعال شده و پیشرفت كند و به ایدز تبدیل گردد. این مورد به این دلیل است كه ویروس به یك فضای غریب و غیر فعال وارد می شود كه در آن خویش را درون دی.ان.ای برخی سلول های ایمنی خاص بدن به نام "لنفوسیت تی كمك كننده"(T helper cells) جای می دهد و این اتفاق دقیقاً زمانی كه افراد داروهای ضد ویروسی مصرف می كنند، در خفا رخ می دهد.
"سلول T كمك كننده" یا "لنفوسیت T كمك كننده "یكی از انواع" لنفوسیت تی "و نوعی گلبول سفید است كه در دستگاه ایمنی بدن نقش دارد. این لنفوسیت نقش مهمی را در كنترل و هدایت دستگاه ایمنی بخصوص سازگاری آن با محیط ایفا می كند. این سلول ها به فعال شدن سایر سلول های ایمنی با آزاد شدن سیتوكین سلول های T كمك می كنند. آنها برای حركت تند لنفوسیت های نوع ب هم لازمند و همینطور در به حداكثر رساندن فعالیت های ضد باكتریایی فاگوسیت هایی چون ماكروفاژ نقش دارند. سلول های T كمكی به همراه لنفوسیت های CD۸+ T نقش به سزایی در برقراری حفاظت مقابل عفونت با مایكوباكتریوم توبركلوزیس دارند.
در این مطالعه، میلارد و دیگر پژوهشگران تصمیم گرفتند تا ویروس دیگری را كه بیشتر از نیمی از بزرگسالان را آلوده می كند و عامل ابتلای ۹۵ درصد مردم جهان به اچ.آی.وی است را بررسی نمایند.
این ویروس كه "سیتومگالوویروس"(CMV) نام دارد می تواند خیلی از عفونت های چشمی و سایر بیماری های جدی را ایجاد كند، اما معمولاً توسط یك سیستم ایمنی سالم كنترل می شود.
سیتومگالوویروس(Cytomegalovirus) یك سرده از ویروس های رده "هرپس ویرالس" در زیرخانواده بتا از خانواده "هرپس ویریده" است. میزبان های طبیعی آن نخستی هایی چون میمون و انسان هستند. گونه ای كه انسان را آلوده می كند معمولاً HHV-۵ یا CMV انسانی نامیده می شود.
آنها بعد از انجام آزمایشات بسیار موفق به توسعه درمانی به نام "MDC۱" یا "monocyte-derived dendritic cells" شدند كه توسط آن توانستند نه تنها ویروس اچ.آی.وی را نابود می كند، بلكه ویروس سیتومگالوویروس را هم به صورت كامل نابود كنند.
میلارد در آخر اضافه كرد: بدون اضافه كردن دارو یا درمان دیگر، "MDC۱ "به تنهایی قادر به استفاده از "سلول های كشنده T "یا"لنفوسیت تی كشنده" برای از بین بردن سلول های آلوده به ویروس بود. با استفاده از "MDC۱" ما ابتدا به ویروس ضربه زده و سپس آنرا نابود می نماییم.
حالا پژوهشگران این مطالعه برای تكمیل این روش درمانی در حال كوشش برای تأمین مالی این پروژه برای شروع كارآزمایی بالینی هستند.
یافته های این مطالعه در مجله "EBioMedicine" منتشر گردید.



1398/01/18
13:59:40
5.0 / 5
4411
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی