چهار روش برای دور شدن از حواس پرتی های دنیای فناوری

چهار روش برای دور شدن از حواس پرتی های دنیای فناوری نیو وبلاگ: چطور از حواس پرتی های دنیای دیجیتال در امان بمانیم و ذهنمان را برای انجام قدرتمند كارها آماده كنیم؟


زومیت نوشت: در فرهنگ آنلاین امروزی، كارفرماها انتظار دارند كارمندانشان همیشه آنلاین و در دسترس باشند تا هر زمان به آنها نیاز شد، بتوانند پاسخ دهند. با این وجود، تحقیقات نشان می دهند گاهی دائماً آنلاین بودن اثری معكوس دارد برای اینكه بر میزان كارایی كارمند تأثیر می گذارد و حواس او را پرت می كند. افراد بطور متوسط هر روز ۱۵۰ بار از موبایلشان استفاده می كنند؛ این یعنی روزانه دوساعت ونیم از وقت آنها صرف روشن و خاموش كردن تلفن همراه می شود. خواندن هر پیام تنها ۲/۲ ثانیه طول می كشد اما می تواند میزان خطا در كار را تا دو برابر بیشتر كند؛ حتی برخی از كارمندان می گویند پس از خواندن هر پیام، حدود ۱۱ دقیقه طول می كشد تا به روال قبلی كارشان برگردند. امروزه تلفن های هوشمند بجای ابزار افزایش كارایی، تبدیل به مانعی برای انجام كار شده اند. تأثیری كه تلفن های هوشمند در طولانی مدت بر حواس پرتی كارمندان دارند، خیلی بیشتر از تأثیری خواهد بود كه بر افزایش كارایی شان دارند. تریستام هریس، كردارشناس طراحی سابق گوگل می گوید: «ما در حال مبارزه با اقتصاد جلب توجه هستیم؛ اقتصادی كه در آن توسعه دهندگان و بازاریابان می خواهند توجه مان را بدزدند!» درواقع استراتژی این افراد نتیجه داده است؛ ۲۶ درصد از كاربران تلفن های هوشمند، همیشه آنلاین هستند و پیام ها، هشدارها و تماس هایشان را چك می كنند؛ حتی اگر تلفنشان به صدا درنیاید.
به جهت اینكه كارمندانتان بتوانند بر تأثیرات اقتصاد توجه غلبه كنند یا حداقل تعادلشان را در آن حفظ نمایند، باید كارهای زیر را انجام دهید. این موارد اثبات شده هستند و می توانند فرهنگ دیجیتال مثبتی در شركت ایجاد كنند. در ادامه به نكاتی برای دوری از حواس پرتی های دنیای دیجیتال می پردازیم. مكان های ساكت و آرامی بسازید كه كارمندان بتوانند در آنجا ذهنشان را شارژ كنند حتی اجتماعی ترین و برونگراترین افراد هم به جهت اینكه بتوانند به كارشان ادامه دهند، به استراحت احتیاج دارند. مكانی برای استراحت كارمندان اختصاص دهید تا بتوانند كمی از كار فاصله بگیرند و بدون فكر به هیچ چیز مزاحمی، نوشیدنی بخورند و ریلكس كنند. می توانید مانند شركت گوگل تخت هایی برای دراز كشیدن یا مانند شركت سیگنا صندلی هایی برای مدیتیشن تهیه كنید یا فقط در گوشه ای از دفتر چند بالش نرم بگذارید تا در آنجا استراحت كنند. در هر صورت، این كار موجب می شود تا حالت پیش فرض عصبی كارمندان فعال شود و راحت تر بتوانند اطلاعات را به هم مرتبط كنند و ایده های مختلف را كنار هم قرار دهند. بر اساس نظرسنجی كه در شركت هتلداری Embassy Suites، Homewood Suites و Home2 Suites by Hilton انجام شد، ۸۹ درصد از افراد فكر می كنند تغییر دادن محیط كارشان در طول روز موجب می شود انرژی مثبت بیشتری داشته باشند. چالش استراحت های بدون موبایل راه بیندازید با اینكه كارمندان معمولاً در طول كار دوست دارند از موبایل هایشان فرار كنند، در زمان استراحت باردیگر سراغ گوشی هایشان می روند؛ هرچند تحقیقات نشان داده اند كارمندانی كه در زمان استراحت با تلفن همراه كار می كنند، برای برگشت به كار نیروی تازه نمی گیرند و كارایی كمتری خواهند داشت. یكی از تحقیقات سال ۲۰۱۹، نشان داده است كه بیشتر از ۴۰۰۰ كارمند در سطح جهان می گویند كارمندانی كه در محل كار ناراحت به نظر می رسند، در زمان ناهار ۵۷ درصد بیشتر از سایرین با موبایلشان كار می كنند و در شبكه های اجتماعی پرسه می زنند. درحالی كه كارمندان شاد و پرانرژی می كوشند در این مدت زمان با دوستانشان صحبت كنند و از ناهارشان لذت ببرند. بدین سبب احتمال اینكه در جمع باشند تا ۲۵۷ درصد بیشتر است. بعلاوه، مطالعه دیگری كه روی ۴۵۰ نفر از كارمندان كشور كره انجام شده، ثابت كرده است كسانی كه بدون تلفن همراه بین ساعت های كاری شان استراحت می كنند، نسبت به كسانی كه در زمان استراحت موبایلشان را همراه خودشان می برند (حتی اگر از آن استفاده نكنند)، انرژی بیشتری دارند و ذهنشان كمتر خسته می شود. به جهت اینكه نتیجه ی بهتری بگیرید، كارمندان را تشویق كنید تا در زمان استراحتشان كارهای مثبت انجام دهند. خواندن مجله، نوشتن مسائلی كه از آن خوشحال هستند، مدیتیشن، كمك به دیگران، قدم زدن اطراف دفتر و صحبت با همكاران، همگی از عادت هایی هستند كه موجب می شوند انرژی افراد برای سایر روز چند برابر شود.
برای روابط الگو تعیین كنید برخی از كارمندان فكر می كنند وقتی مدیرشان به آنها پیام می دهد، باید بدون معطلی جواب بدهند؛ حتی اگر سوژه صحبت او فوری نباشد و بتوانند پس از كار، آخر هفته یا در تعطیلات پاسخ او را بدهند. ۵۵ درصد از كارمندان آمریكایی گزارش كرده اند كه ایمیل هایشان را پس از ۱۱ شب چك می كنند، ۴۴ درصد از كاربران تلفن همراه گفته اند كه شب ها موبایلشان را كنار تختشان می گذارند تا هیچ تماس تلفنی، پیام یا خبر مهمی را در طول شب از دست ندهند. شما بعنوان مدیر باید برای كارمندان مشخص كنید كه انتظار دارید چه زمان هایی پاسخگوی پیام هایتان باشند. شركت هایی مانند دیلویت، جدول هایی در دفترشان تهیه كرده اند كه نشان داده است انتظارات مدیر از كارمندان چیست و باید در روابط چه رفتاری داشته باشند. به كارمندان اجازه دهید در زمان هایی كه به تمركز احتیاج دارند، از دسترس دیگران بیرون بروند در بین آن همه غوغا، بدو بدو، جلسات و ایمیل ها، بعضی كارمندان احساس می كنند هیچ زمانی نیست كه بتوانند بدون مزاحمت كسی به كارهایشان برسند. كارمندانی كه تنها ۵۵ دقیقه از زمان كار را به خودشان اختصاص می دهند، از سایر كارمندان ۵۶ درصد پرانرژی تر، ۵۳ درصد صمیمی تر، ۲۳ درصد خوش خلق تر و ۲۲ درصد باهوش تر هستند. بنابراین، به جهت اینكه كارمندانتان كارآمدتر باشند، از آنها بخواهید زمان هایی را به نام «زمان تمركز» برای خودشان تعیین كنند و روی برنامه روزانه شان علامت بزنند. در این زمان هیچ كس نباید مزاحمشان شود. حتی می توانند متنی آماده برای خود بنویسند كه در صورت دریافت پیام، به صورت خودكار برای افراد ارسال شود؛ مثلاً «از آنجایی كه دارم روی فلان پروژه كار می كنم، متأسفانه تا یك ساعت دیگر قادر به پاسخگویی به ایمیل هایم نیستم». این پیام كوتاه موجب می شود همكاران دیگر حس كنند كه فرد به آنها احترام گذاشته و در عین حال برای او ارزش قائل خواهند بود برای اینكه می دانند كه می خواهد روی كارش تمركز كند و آنرا به بهترین شكل انجام دهد. اگر در محیط كار هم ازلحاظ فیزیكی و هم ازلحاظ ذهنی شرایط خوبی برای كارمندان ایجاد كنید، از میزان حواس پرتی آنها كم می شود و می توانند برای مدتی طولانی روی كار تمركز كنند. زمان آن فر ارسیده كه به كارمندانتان اجازه دهید كه به معنای واقعی كلمه «استراحت» كنند تا بیشترین پتانسیل كاری را داشته باشند و توانایی هایشان را شكوفا كنند. ۲۱۲۱


منبع:

1398/06/07
14:27:19
5.0 / 5
4293
تگهای خبر: آنلاین , اطلاعات , اقتصاد , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی