پژوهشگران سوئدی انجام می دهند

ساخت باتری های سازگار با محیط زیست به كمك یك مولكول

ساخت باتری های سازگار با محیط زیست به كمك یك مولكول نیو وبلاگ: پژوهشگران سوئدی قصد دارند با استفاده از یك مولكول، امكان ابداع باتری های جدیدی را فراهم آورند كه با محیط زیست سازگار هستند و هزینه ساخت كمتری دارند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینمگ، پژوهشگران "دانشگاه فناوری چالمرز"(Chalmers University of Technology) سوئد، مفهوم جدیدی برای ابداع باتری های سازگار با محیط زیست عرضه كرده اند كه تراكم انرژی آن نسبت به انواع پیشین، دو برابر بیشتر است. این باتری جدید، از مواد فراوانی ساخته می شوند كه می توانند به كاهش هزینه و اثرات محیطی منجر شوند. این ایده می تواند كاربردهای گوناگونی همچون ذخیره انرژی خورشیدی و بادی در مقیاس بزرگتر داشته باشد.
شاید به كار بردن باتری های آلومینیومی بتواند مزایای خیلی از جمله تراكم بالای انرژی داشته باشد و امكان ساخت و بازیافت ساده باتری را فراهم آورد. پژوهشگران باور دارند كه مفهوم جدید آنها می تواند هزینه تولید كمتری در مقایسه با باتری های لیتیوم- یونی داشته باشد.
"پاتریك جوهانسون"(Patrik Johansson)، استاد بخش فیزیك دانشگاه فناوری چالمرز اظهار داشت: هزینه تهیه مواد مورد نیاز و اثرات محیطی این باتری جدید، بسیار كمتر از مقداری است كه باتری های كنونی به همراه دارند؛ در نتیجه آنها را به گزینه های مناسبی جهت استفاده در مقیاس بزرگ همچون سلول های خورشیدی یا ذخیره انرژی باد تبدیل می كند. اگر باتری ها با مفهومی كه ما عرضه كرده ایم ساخته شوند، تراكم انرژی آنها در مقایسه با باتری های كنونی، دو برابر خواهد بود.
در باتری های آلومینیومی كه قبل از این طراحی شده بودند، از آلومینیوم بعنوان آند و از گرافیت بعنوان كاتد استفاده می شود اما انرژی حاصل از گرافیت، آنقدر كافی نیست كه به سلول های باتری امكان دهد عملكرد مفیدی داشته باشند.
گروه پژوهشی دانشگاه چالمرز به سرپرستی "رابرت دومینكو"(Robert Dominko)، پژوهشگر این دانشگاه، به جای استفاده از گرافیت، از یك كاتد آلی نانوساختاربندی شده استفاده كردند كه از یك مولكول مبتنی بر كربن معروف به "آنتراكوئینون"(Anthraquinone) تشكیل شده است. مزیت به كار بردن این مولكول آلی در ماده كاتد، این است كه امكان ذخیره حامل بار مثبت را فراهم می آورد و تراكم انرژی را در باتری بالا می برد.


"نیكلاس لیندال"(Niklas Lindahl)، پژوهشگر دانشگاه چالمرز اظهار داشت: از آنجائیكه ماده كاتد، امكان استفاده از حامل بار مناسب تری را فراهم می آورد، باتری ها می توانند بهتر از كاربرد آلومینیوم بهره مند شوند.
باتری های آلومینیومی هم اكنون، از نظر تجاری در دسترس نیستند و حتی در دنیای پژوهش هم نسبتا جدید محسوب می شوند. پژوهشگران قصد دارند به این سؤال پاسخ هند كه آیا باتری های آلومینیومی می توانند نهایتا جایگزین باتری های لیتیوم- یونی شوند یا خیر.
این پژوهش، در مجله "Energy Storage Materials" به چاپ رسید.




منبع:

1398/07/08
21:02:50
5.0 / 5
4457
تگهای خبر: باتری , بازی , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی