با تلاش پژوهشگران آمریكایی ابداع شد

ماسه ای كه آب را تصفیه می كند!

ماسه ای كه آب را تصفیه می كند! نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریكایی، نوعی ماسه ابداع نموده اند كه می تواند آب را از آلاینده ها پاك كند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، مهندسان "دانشگاه كالیفرنیا، بركلی"(UC Berkeley)، نوعی ماسه پوشیده از مواد معدنی ابداع نموده اند كه می تواند فلزات سمی مانند سرب و كادمیم را از آب جذب نماید.
شاید این ماده كه توانایی از بین بردن آلاینده های آلی مانند "بیسفنول ای"(Bisphenol A) را دارد، بتواند به شهرهایی كه با "آب طوفان"(stormwater) محبوس شده اند، كمك نماید تا از مزایای این منبع فراوان اما كم مصرف آب بهره مند شوند. آب طوفان، به آبی گفته می شود كه از رخدادهای بارشی تامین می شود. آب حاصل از ذوب شدن یخ یا برف نیز آب طوفان به حساب می آید.
پژوهشگران می دانستند كه مواد معدنی مورد استفاده آنها برای پوشاندن این ماسه، می تواند با آلاینده های آلی مانند آفت كش ها واكنش نشان دهند. شاید قابلیت این ماسه برای پاكسازی آب از فلزات مضر طی مرحله تصفیه، بتواند منابع آب شهری را كه بسته شده اند، باردیگر باز كند.
شهرهایی با اقلیم مدیترانه ای مانند لس آنجلس می توانند آب طوفان را طی زمستان های مرطوب ذخیره كنند و آنها را در فصل های گرم بعنوان یك منبع بومی و كم هزینه مورد استفاده قرار دهند اما این منابع معمولا غیرقابل استفاده هستند برای اینكه با عبور از میان خیابان ها و رودها، به مواد شیمیایی سمی آلوده می شوند.
"جو چاربونت"(Joe Charbonnet)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما باید روشی برای پاكسازی آلاینده ها در اختیار داشته باشیم كه فلزات سمی و مواد شیمیایی آلی را از بین ببرد. ما انتظار داریم كه این ماسه بتواند كار پاكسازی را انجام دهد و قابلیت های گوناگونی را به نمایش بگذارد.
شهرهایی كه آب طوفان را در اختیار دارند، معمولا آنرا به خاطر داشتن آلودگی هایی همچون ذرات سرب نادیده می گیرند. قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی می تواند به بروز بیماری های عصبی و بعضی از انواع سرطان منجر شود اما پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا، بركلی باور دارند كه می توان این ماسه را در مكان هایی مانند محوطه پارك خودرو، قرار داد تا آب طوفان را جمع آوری و پاكسازی كنند.
آنها برای ساخت شبكه تصفیه، ذرات ماسه را با منگنز دی اكسید پوشاندند. منگنز دی اكسید، یك ماده معدنی غیرسمی است كه معمولا در خاك وجود دارد. سپس، پژوهشگران به بررسی كیفیت عملكرد این ماده در مقیاس بزرگ پرداختند و آنرا در آزمایشات گوناگونی در لس آنجلس و شهرستان سونوما در كالیفرنیا به كار گرفتند.
این پژوهش، در مجله "Environmental Science" به چاپ رسید.




منبع:

1398/09/24
11:57:47
5.0 / 5
4066
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی