نمایشگاه جهیزیه در کرمان گران و کم تنوع

نمایشگاه جهیزیه در کرمان گران و کم تنوع نیو وبلاگ: ایرنا- نمایشگاه جهیزیه و تشریفات ازدواج درحالی در کرمان امروز جمعه (21آبان) آخرین روز خودرا تجربه می کند که خیلی از بازدیدکنندگان محصولات آنرا گران و دارای تنوع اندک می دانند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا این نمایشگاه از ۱۷ آبان از ساعت ۱۶ تا ۲۱ در محل برگزاری نمایشگاه بین المللی جنوب شرق واقع در جاده باغین شهر کرمان درحال برگزاری است.
نمایشگاه هایی که بتازگی برگزار می گردند با تبلیغات محیطی و رسانه ای کمتر برگزار می گردند و علت آنرا نیز برگزارکنندگان، بیماری کرونا اعلام می کنند اما باوجود این تبلیغات اندک این نمایشگاه و نمایشگاه پیش از آن (مبلمان) با استقبال شهروندان کرمان به ویژه در ایام نخست همراه بودند برای اینکه کرمانی ها طبق سنت و فرهنگی از گذشته اصرار دارند که درصورت امکان جهیزیه کامل را همراه فرزندانشان کنند.
گزارش خبرنگار ایرنا از این نمایشگاه حاکی از تنوع اندک در محصولات و قیمت های بالا بود؛ حال آنکه انتظار می رود در نمایشگاه قیمت ها به گونه ای باشد که مردم بتوانند نسبت به سایر واحدهای صنفی، خرید بیشتری داشته باشند.
ورود به نمایشگاه برای کودکان و سالمندان مانند نمایشگاه قبلی مبلمان ممنوع بود و بدون ماسک هیچکس اجازه ورود نداشت.
در محل ورودی نمایشگاه تعداد خودرو ها که راننده به همراه کودک اجازه ورود پیدا نکرده بودند و سایر سرنشینان هم در آن سرمای هوا مجبور بودند پیاده وارد سالن برگزاری نمایشگاه شوند، به نسبت زیاد بود؛ ماندن کودک و یک همراه در داخل خودرو در هوای سرد و فاصله طولانی ورودی تا سالن نمایشگاه سبب گلایه برخی شهروندان شده بود؛ هرچند شیوه نامه های بهداشتی با هدف ارتقای سلامت عمومی تدوین و اجرائی می شوند. تعدادی از این افراد مدعی بودند که باید یک سوله یا سالنی گرم برای کودکان و همراهان باشد.
دستور ستاد کرونا را اجرا می نماییم
امیرحسین سعید مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق در کرمان نیز علت این سختگیری را رعایت دستور ستاد کرونا اعلام و بیان کرد: ستاد کرونا روی این مساله و پروتکل ها به شدت حساس است و ما هم تابع قوانین هستیم.


حضور کمرنگ کرمانی ها برای عرضه محصولات
از جمله خاصیت این نمایشگاه حضور کمرنگ کرمانی ها در غرفه ها و برای عرضه محصولات بود که مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق در کرمان با تایید این مساله اظهار داشت: متاسفانه تولیدکنندگان و فروشندگان صنفی کرمان از نمایشگاه ها استقبال نمی کنند و ما هم برای مردم و راحتی آنان این نمایشگاه ها را برگزار می نماییم و سعی شده برند ها و شرکت هایی باکیفیت بالا به این نمایشگاه دعوت شوند.
نمایشگاه تخصصی جهیزیه و تشریفات ازدواج بود اما آنچه زیادتر به چشم می آمد سرویس خواب و مبل و لوستر باقی مانده از غرفه های نمایشگاه قبلی مبلمان بود که حتی دکور قبلی خودرا حفظ نموده بودند و محصولاتشان را در این نمایشگاه نیز معرفی کردند.
یکی از غرفه داران به خبرنگار ایرنا اظهار داشت که از نمایشگاه قبلی که چند هفته پیش بود غرفه را جع نکردیم و منتظر این نمایشگاه ماندیم.
گران هستند ولی متنوع نیستند
یک خانم میانسال که به همراه همسرش برای خرید جهیزیه دخترشان به نمایشگاه آمده بودند اظهار داشت: قیمت ها نمایشگاهی نیستند(گران هستند)؛ بطور مثال من قیمت سرویس چینی در بازار کرمان را دارم اینجا در نمایشگاه باید ارزان تر می بودند اما نبودند.
وی اضافه کرد: به نظر من نمایشگاه ها باید اندکی تقویت شوند و محصولات مناسبی با قیمت مناسب برای عرضه داشته باشند تا مردم هم استقبال کنند.
شهروند دیگری نیز اظهار داشت: من به نیت خرید آمده بودم و در تبلیغاتی که شنیده بودم گفته بودند جیهزیه و تشریفات اما نمایشگاه آنقدر به نظرم جالب و متنوع نبود.
این شهروند اضافه کرد: چون نمایشگاه قبلی هم آمده بودم حدودا نصف نمایشگاه همان لوازم قبلی نمایشگاه مبل بود.
وی اظهارداشت: جای محصولات پلاسکویی، تزئیناتی و نیز تنوع در ارائه لوازم خانگی در نمایشگاه خالی بود، من واقعا چیزهایی که نیاز داشتم را در نمایشگاه پیدا نکردم، هرچند استرس بچه ام که در ماشین جلو ورودی مانده بود را داشتم.
واقعیتی به نام جهیزیه و گرانی سرسام آور
برگزاری نمایشگاه جهیزیه و تشریفات ازدواج آن هم در کرمان درحالی است که رسم و رسوم این دیار بر دادن جهیزیه و هرچقدر کامل تر است؛ در دیار کریمان مشهور است که «ناز عروس به جهیزیه اش است»، یعنی هرچه جهیزیه سنگین تر باشد بهتر است.
حال در این شرایط فرهنگی که البته نیازمند اصلاح و مدیریت است، مردم با افزایش قیمت ها به ویژه در لوازم خانگی، آن هم افزایش های چندین برابری طی ماه ها و سالهای اخیر مواجه گشته اند و وضعیت خاصی را برای خانواده ها رقم زده است که می تواند تبعات اجتماعی و فرهنگی بسیاری را نیز همراه خود داشته باشد؛ و شاید هم باید اظهار داشت که داشته است.


مرور وضعیت قیمت لوازم خانگی نشان از وضعیتی خاص دارد، همچون خبرهای قابل تامل که از قول سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی در اردیبهشت سال جاری انتشار یافت، افزایش حدود ۲۹۰ درصدی قیمت ها به ویژه در ۶ ماه قبل آن بوده است.
این درحالی است که برابر آمارهای اعلام شده در سال ۹۹ قیمت لوازم خانگی نسبت به اوایل فروردین همان سال شاهد افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی بوده است؛ عرضه محصولات نیز کاهش داشته است.
کسانی که دیگر پول خرید جهیزیه ندارند
ر. مرعشی که در دوران نامزدی و در تکاپوی خرید جهیزیه است می گوید: خرید جهیزیه واقعا کار سخت و پر هزینه ای شده؛ قیمت ها سرسام آور هستند، همین ۴-۵ سال پیش با ۱۰۰ میلیون تومان بهترین جهیزیه را می خریدند اما امروز چطور؟
او افزود: هر چند که من و نامزدم شاغل هستیم و پدرم هم وضع مالی نسبتا خوبی دارد اما دشوار است و واقعا نگران دختر هایی هستم که پول جهیزیه ندارند و نمی دانند باید چکار کنند.
این شهروند به قیمت های بالای لوازم خانگی اشاره می کند و می گوید: اگر حساب نماییم هزینه لوازم پلاستیکی، لوازم آشپزخانه، سرویس چوب، قالی ها و سرویس چینی و هزار و یک قلم دیگر واقعا نمی دانم با چقدر هزینه می توانیم تهیه نماییم.
رسم تجملاتی کرمانی ها در جهیزیه
خانم پهلوانی که دختری دم بخت دارد به آداب و رسوم کرمانی های اصیل اشاره می کند و ادامه می دهد: ما کرمانی ها رسم و رسوم خاصی هم داریم و باید پته(نوعی صنایع دستی بافتنی) روی جهیزیه مان باشد.
وی اضافه کرد: بطورمثال رفسنجانی ها باید یک اتاق سنتی متشکل از پته و قالی کرمان داشته باشند؛ حتی پرده ها، کناره ها و رو تختی ها باید پته باشند که این روزها تنها پته های یک دختر ۵۰ میلیون می شود.
این شهروند اظهار داشت: بعضی خانواده ها به ویژه در سیرجان هم باید گلیم در جهیزیه همراه دختر کنند؛ قالیچه، جلد دستمال و رومیزی و.... را بگذارید در کنار لوازم خانگی و اصلی جهیزیه.
او معتقد می باشد که برای ما کرمانی ها مس در جهیزیه جایگاه ویژه ای دارد، سرویس مس، قابلمه و وسایل تزئیناتی مس حتما باید وجود داشته باشد تا جهیزیه بی نقص باشد و قیمت مس هم مثل سایر کالاها گران شده است.


این شهروند اشاره کرد: برخی کرمانی ها حتی یخچال را از انواع خشکبار و دیگر مایحتاج مثل گوشت و سبزی و ترشی، ادویه و لوازم عطاری پر می کنند.
او که می گوید از شرایط پیش آمده و وضع اقتصادی نگران است ضمن تاکید بر این که ضرورت دارد برخی رسوم فرهنگی نیز مدیریت شوند اظهارداشت: دوستان زیادی دارم که برای تهیه جهیزیه فرزندشان کل ماه را ۲ شیفت کار می کنند و در نهایت آخر ماه تنها شاید یک آبمیوه گیری بتوانند بخرند.


منبع:

1400/08/21
13:23:50
0.0 / 5
588
تگهای خبر: اقتصاد , تبلیغات , سرویس , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی