بهبود کیفیت خواب با یک سیستم هوشمند

بهبود کیفیت خواب با یک سیستم هوشمند دانشمندان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ در مطالعه اخیر خود از طراحی یک سیستم موبایلی اطلاع داده اند که کاربران می توانند از آن برای بهبود کیفیت خواب خود استفاده کنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، طی دهه های اخیر انجام تحقیقات پایه و کاربردی در جهت ارتقای اهمیت خواب به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. با این وجود، انجام این امر در سطح برنامه های بالینی و ایجاد یک سیستم که همگان بتوانند از آن استفاده کنند، تابحال چندان میسر نشده بود.
عملکرد ترمیم کننده خواب با امواج آهسته مرتبط می باشد. این امواج آهسته الگوهای فعالیت مغزی هستند که مشخصه خواب عمیق هستند. دانشمندان در این مطالعه نشان دادند که امواج آهسته را میتوان با پخش صداهای زمان بندی شده دقیق از راه گوشی در هنگام خواب افزایش داد.
حال محققان سوییسی در یک پروژه به نام "SleepLoop project" از توسعه سیستم موبایلی اطلاع داده اند که می تواند کیفیت خواب عمیق را افزایش دهد.
به قول محققان، کاربران می توانند به سادگی از این سیستم در خانه استفاده کنند تا کیفیت خواب عمیق را از راه تحریک شنوایی مغز ارتقا دهند.
این سیستم شامل یک هدبند است که کاربر باید آنرا در طول شب هنگام خواب ببندد. این هدبند مجهز به چند الکترود و ریزتراشه ای است که به صورت مداوم فعالیت مغز فرد در هنگام خواب را اندازه گیری می کند.


داده های حاصل از این سیستم به صورت خودکار و هم زمان، با استفاده از یک نرم افزار بر روی آن ریزتراشه تجزیه و تحلیل می شود. هنگامی که امواج آهسته در فعالیت مغز کاربر نشان داده می شود، این سیستم یک سیگنال شنوایی کوتاه بوجود می آورد که به همگام سازی سلول های عصبی و تقویت امواج آهسته کمک می نماید. نکته جالبی که در ارتباط با این سیستم وجود دارد، این است که این سیگنال شنوایی کاربر را بیدار نمی کند.
دانشمندان در این مطالعه سیستم مذکور را بر روی ۳۳ شرکت کننده در رده سنی ۶۰ تا ۸۰ سال آزمایش کردند. شرکت کنندگان این دستگاه را به مدت یک ماه هر شب می پوشیدند. تحریک شنوایی هر شب به مدت دو هفته انجام شد.
"کارولین لوستنبرگر" (Caroline Lustenberger)، محقق ارشد این مطالعه بعد از آزمایش اظهار داشت: این سیستم خیلی خوب عمل کرد و شرکت کنندگان هم دستگاه را کاربرپسند ارزیابی کردند. این یک دستگاه پزشکی است، نه یک محصول سلامتی که بتوانید آنرا به صورت آنلاین سفارش دهید، ازاین رو وقتی مشکلاتی در خواب دارید، باید زیر نظر پزشک و تحت نظارت پزشک از آن استفاده کنید.




منبع:

1401/01/20
23:41:35
0.0 / 5
442
تگهای خبر: آنلاین , امواج , پروژه , پزشكی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی