هوش مصنوعی از ابزاری برای ارتباطات انسانی تا یک مخاطب خاص

هوش مصنوعی از ابزاری برای ارتباطات انسانی تا یک مخاطب خاص نیو وبلاگ: استفاده از فضای مجازی برای آشنایی، نسبت به گذشته افزایش داشته است اما تعدادی از افراد در بعضی از جوامع بدنبال همراهان ماشینی مجهز به هوش مصنوعی هستند. کار آنها این نگرانی را پیش می آورد که اگر انسان در دام عشق هوش مصنوعی بیفتد، با چه پیامدهایی روبه رو خواهد شد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فست کمپانی، با پیشرفت های سریع در فناوری هوش مصنوعی طی چند سال گذشته، این هنجارها امکان دارد عشق و دوستی با دستگاههای مجهز به هوش مصنوعی را هم شامل شوند. در این گزارش، نحوه ی استفاده مردم از فناوری برای ایجاد و حفظ روابط مورد بررسی قرار گرفته اما نحوه پیوند مردم با ماشین ها، سیستم های مجهز به هوش مصنوعی و ربات های فیزیکی هم بررسی شده است.

چیزی فراتر از یک درمان برای تنهایی
یک تصور نادرست رایج اینست که افراد تنها و ناموفق در روابط، به احتمال زیاد برای رضایت عاشقانه به دستگاههای مجهز به هوش مصنوعی روی می آورند اما تحقیقات اولیه نشان می دهند که کاربران این فناوری فقط در موارد جزئی با غیرکاربران تفاوت دارند و هیچ ارتباط مفهوم داری بین احساس تنهایی و ترجیح دادن ربات ها وجود ندارد.
تمایل افراد به استفاده از ربات ها هم کمتر تحت تاثیر شخصیت آنها قرار می گیرد و به نظر می آید به جستجوی احساسات مرتبط می باشد. به عبارت دیگر، به نظر می آید که برخی افراد عموما به این علت به استفاده از ربات ها فکر می کنند که می خواهند تجربیات عاطفی جدیدی داشته باشند.
در هر حال، اشتیاق جدیدا تنها عامل محرک نیست. پژوهشها نشان می دهند که افراد کاربردهای زیادی برای دستگاههای مجهز به هوش مصنوعی پیدا می کنند. این ربات ها امکان دارد بعنوان همراه، درمان گر یا یک سرگرمی خدمت کنند.
به صورت خلاصه، افراد به علل گوناگونی به سمت ماشین های مجهز به هوش مصنوعی کشیده می شوند. خیلی از این علل شبیه به دلایلی هستند که افراد در جستجوی رابطه با انسان های دیگر دنبال می کنند اما پژوهشگران اخیرا درک این مورد را شروع کرده اند که چگونه رابطه انسان و ماشین امکان دارد با ارتباط انسان و افراد دیگر متفاوت باشد.

روابط۵.۰
خیلی از پژوهشگران، نگرانی های اخلاقی را در مورد اثرات بالقوه همراهی با ماشین ها ابراز کرده اند. آنها نگران هستند که هرچه مردم بیشتر به همراهان ماشینی روی بیاورند، ارتباطشان را با انسان های دیگر از دست بدهند.
علیرغم این نگرانی، پژوهش های کمی وجود دارند که اثرات ارتباط داشتن با همراهان ماشینی را بررسی نموده باشند. ما تا حدود زیادی می دانیم که فناوری چگونه در روابط بر افراد تاثیر می گذارد. همچون فواید و مضراتی که پلت فرم های دوست یابی آنلاین بر موفقیت بلندمدت روابط دارند.
درک مزایا و معایب شرکای مجهز به هوش مصنوعی کمی پیچیده تر است. ما حالا در عصری به سر می بریم که بعضی از جامعه شناسان، آنرا «روابط ۵.۰»(Relationships ۵.۰) می نامند. برپایه این نظریه، ما از فناوری های کنترل کننده محیط انسان، به سمت فناوری هایی حرکت می نماییم که به خودی خود اکوسیستم ما هستند.
ارزش درمانی اغلب بعنوان یکی از مزایای سیستم های هوش مصنوعی عاشقانه ذکر می شود. یک پژوهش به این مورد پرداخته است که چگونه عرضه چنین ربات هایی به افراد مسن یا معلول می تواند آنها را برای کشف تمایلات عاطفی خود توانمند کند.
ما در مورد چگونگی مقایسه روابط انسان و ربات با روابط انسان و انسان، دانش بسیار کمی داریم. با این حال، بعضی از پژوهشها نشان می دهند که مردم امکان دارد از ارسال پیامک به یک چت بات، حدودا همان رضایتی را کسب کنند که از ارسال پیامک به یک انسان دیگر به دست می آورند.
برپایه نظریات مطرح شده در مورد نحوه عملکرد رابطه با شرکای مصنوعی، یکی از عوامل گوناگونی که می تواند بر کیفیت تعاملات و پذیرش گسترده تر روابط با ربات ها و چت بات های هوش مصنوعی تاثیر بگذارد، با مشکل انگ خوردن مرتبط می باشد.
همان گونه که در برنامه های دوستیابی دیده شده است، پیشرفت های فناوری در زمینه روابط، ابتدا با شک و اختلاف روبه رو می شوند. با این حال، به نظر می آید هیچ شکی وجود ندارد که انسان ها قادر به ایجاد دلبستگی عمیق با سیستم های هوش مصنوعی هستند.




منبع:

1402/01/18
17:05:19
0.0 / 5
315
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی