تبدیل موبایل به تب سنج با یک اپلیکیشن

تبدیل موبایل به تب سنج با یک اپلیکیشن نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، آیا احساس بیماری می کنید، اما نمی توانید یک تب سنج پیدا کنید؟ یک اپلیکیشن تلفن همراه برای اندازه گیری دمای بدن وجود دارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، گروهی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن درحال توسعه‌ی اپلیکیشنی به نام فیوِرفون «FeverPhone» هستند که به کاربر این امکان را می دهد که از تلفن همراهش بعنوان یک تب سنج استفاده نماید.
فیورفون تلفن های هوشمند را بدون هیچ سخت افزار اضافی به تب سنج تبدیل می کند. برای عمل کردن آن، از صفحه ی لمسی تلفن همراه استفاده می شود و دمای باتری موجود برای جمع آوری داده هایی تغییر کاربری داده می شود که به یک مدل یادگیری ماشینی اجازه می دهند دمای بدن را تخمین بزند. زمانیکه محققان این اپلیکیشن را روی ۳۷ بیمار در قسمت اورژانس آزمایش کردند، این اپلیکیشن دما را در پارامترهای بالینی قابل قبولی اندازه گیری نمود.
جوزف بردا(Joseph Breda)، نویسنده ی ارشد این مقاله و دانشجوی دکترای علوم و مهندسی کامپیوتر در دانشگاه پاول جی آلن، می گوید: در مقطع کارشناسی، در آزمایشگاهی مشغول به تحقیق بودم. ما می خواستیم نشان دهیم که میتوان از سنسور دما در گوشی هوشمند برای اندازه گیری دمای هوا استفاده نمود. وقتی به دانشگاه واشنگتن آمدم، استاد راهنما و من به این فکر کردیم که آیا می توانیم از یک روش مشابه برای موارد سلامتی استفاده نماییم.
ما تصمیم گرفتیم تب را به روشی در دسترس اندازه گیری نماییم. نگرانی اولیه در مورد دمای بدن این نیست که اندازه گیری این سیگنال دشوار است بلکه مردم تب سنج ندارند.
این اپلیکیشن نخستین اپلیکیشنی است که از حسگرها و صفحه نمایش های موجود در تلفن های همراه کنونی برای تخمین میزان تب استفاده می نماید. پیش از استفاده ی گسترده از این تکنولوژی، به داده های آموزشی بیشتری نیاز است. با این وجود، داشتن این داده ها به تنهایی برای پزشکان هیجان انگیز است.


دکتر اسپرینگستون(Mastafa Springston)، یکی از نویسندگان این مطالعه و یک مربی بالینی دانشگاه واشنگتن در قسمت پزشکی اورژانس در دانشکده پزشکی این دانشگاه، می گوید: مردم همیشه به اورژانس می آیند و می گویند: فکر می کنم تب دارم. و این با گفتن جمله ی من تب دارم بسیار متفاوت می باشد... بعنوان مثال، در موج آنفلوانزا، امکان دارد پنج روز یا حتی یک هفته زمان ببرد تا افراد به اورژانس رجوع کنند. بنابراین، اگر مردم نتایج تب خویش را از راه اپلیکیشن با آژانس های بهداشت عمومی به اشتراک گذارند، این علامت اولیه می تواند به ما کمک نماید خیلی زودتر مداخله نماییم.

چگونه یک تلفن همراه هوشمند می تواند بعنوان تب سنج عمل کند؟
به صورت معمول، تب سنج های درجه ی بالینی از سنسورهای کوچکی به نام ترمیستور برای تخمین دمای بدن استفاده می نمایند.
تلفن های هوشمند هم دارای ترمیستورهایی هستند که عموما برای نظارت بر دمای باتری استفاده می شوند. محققان دریافتند که این حسگرها امکان دارد قادر به ردیابی انتقال حرارت بین یک فرد و تلفن هم باشند.
برای آزمایش این موارد، محقان داده ها را در یک لابراتوار جمع آوری کردند. آنها پیشانی گرم افراد را با استفاده از یک کیسه ی پلاستیکی آب گرم شبیه سازی کردند و صفحه نمایش تلفن را روی کیسه فشار دادند. جهت بررسی تغییرات در شرایط آزمایش، مانند استفاده افراد از انواع مختلف تلفن همراه، این گروه سه مدل تلفن همراه را آزمایش کردند و لوازم جانبی رایج مانند محافظ صفحه نمایش را به آنها اضافه کردند. آنها بعد از اجرا و کالیبره کردن مدلهای خود در آزمایشگاه، به سراغ آزمایش بر روی افراد رفتند.
۳۷ شرکت کننده صفحه لمسی را به مدت نزدیک به ۹۰ ثانیه روی پیشانی خود فشار دادند. میانگین خطا حدود ۰.۴۱ درجه فارنهایت (۰.۲۳ درجه سانتیگراد) بود که به خوبی در محدوده ی قابل قبول بالینی که ۰.۵ درجه سانتیگراد است، قرار می گیرد.
این تیم هم اکنون به دنبال کشف نحوه ی بهینه سازی استفاده از تلفن های هوشمند برای این منظور و همینطور نحوه ی گسترش فناوری به دستگاههای هوشمند مختلف مانند ساعت هستند.
بردا می گوید: ما با تلفن های هوشمند شروع کردیم چونکه همه جا وجود دارند و به سادگی میتوان از آنها اطلاعات دریافت کرد. من هم اکنون روی این کار می کنم که ببینم آیا می توانیم سیگنال مشابهی را با یک ساعت هوشمند دریافت نماییم. نکته مثبت اینست که ساعت ها بسیار کوچک تر هستند و دمای آنها سریع تر تغییر می کند. ازاین رو می توانید تصور کنید که کاربر یک ساعت هوشمند را روی پیشانی خود بگذارد و در عرض ۱۰ ثانیه اندازه گیری نماید که آیا تب دارد یا خیر.




منبع:

1402/06/09
13:21:30
0.0 / 5
264
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , اطلاعات , باتری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی