در گفت وگو با نیو وبلاگ مطرح شد؛

جزئیات آزمون جامع فرهنگیان

جزئیات آزمون جامع فرهنگیان به گزارش نیو وبلاگ، سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: معلمان باید بتوانند صلاحیت آموزش دادن خویش را تمرین کنند و بعد از بروز و ظهور این صلاحیت بتوانند یک آموزش خرد انجام دهند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از مهر؛ دانشگاه فرهنگیان اخیرا اعلام نموده است که آزمون جامع (اصلح) برای متقاضیان (اعم از مشمولان ماده ۲۸ و قانون تعیین تکلیف) ورودی پیش از سال ۱۴۰۲، نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۲ در پردیس ها و مراکز استانی این دانشگاه انجام خواهد شد. اما این آزمون جامع چرا از معلمانی که سال ها قبل با آزمون استخدامی عضو نظام تعلیم و تربیت شده اند؛ گرفته می شود؟ تحول در نظام آموزشی با معلمانی کارآمد ایوب ابراهیمی سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در گزارش نیو وبلاگ به نقل از مهر در مورد این آزمون اظهار داشت: برای اطمینان از کیفیت کار ورودی های وزارت آموزش و پرورش نیازمند ارزیابی کیفیت عملکرد آنان هستیم. بدون معلمانی که کارآمد و توانمند باشند؛ هیچ تحول و اصلاحی در فرایند تعلیم و تربیت اتفاق نمی افتد. ابراهیمی با تکیه بر این که بین توسعه یافتگی و کارآمدی نظام های آموزشی رابطه مستقیم وجود دارد؛ اظهار داشت: از آغاز ورود مهارت آموزان مشمول ماده ۲۸ که از راه آزمون های استخدامی سازمان اداری استخدامی وارد نظام تعلیم و تربیت می شوند؛ این افراد مشمول آزمون های جامع یا به عبارتی آزمون صلاحیت حرفه ای خواهند شد که ارزشیابی صلاحیت حرفه ای معلمی آنان به عهده دانشگاه فرهنگیان است. سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: افراد شرکت کننده در آزمون امکان دارد در تمام بخش های تحصیلی شامل آموزش ابتدایی، استثنایی، رشته های دبیری و سایر رشته هایی باشند که از راه آزمون استخدامی وارد نظام تعلیم و تربیت شدند و عده ای هم علاوه بر آزمون مشمولان، از قانون تعیین تکلیف وارد نظام تعلیم و تربیت شدند. معلمان استخدام شده از سال ۹۵ مشمول این آزمون ها هستند ابراهیمی تصریح کرد: شرکت کنندگان در این آزمون صرفا برگزیدگان آزمون های استخدامی سالهای اخیر نیستند و تمام پذیرفته شدگان و نیروهای جدید الورود از سال ۹۵ را در بر می گیرند. آنان دوره های کوتاه مدتی را در دانشگاه فرهنگیان می گذرانند و بعد از احراز برخی شرایط در بعضی از آیتم ها که برای ما حائز اهمیت می باشد به مرحله پایانی که ارزشیابی صلاحیت حرفه ای است ورود پیدا می کنند. وی ضمن اشاره به این که در این آزمون ها ما شایستگی های حرفه معلمی را اندازه گیری می کنیم؛ اظهار داشت: این که فرد توانسته باشد به موقعیت و مقامی برسد که بتواند کار معلمی را به نحو مؤثری به انجام رساند برای ما حائز اهمیت می باشد. ابراهیمی در تشریح این آزمون ها اظهار داشت: برای این ارزشیابی چند دسته از آزمون ها از آنها گرفته خواهد شد که در چارچوب یک دفترچه وجود دارد. بعضی از سوالات چند گزینه ای است که به طور عمده سطوح بالای شناختی را برای آنان اندازه گیری می کند. برخی دیگر از سوالات ناظر به جنبه های عملکردی معلمان است که سناریو محور بوده و تجمیع آموخته های معلمان را به چالش می کشد. سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این ارزشیابی ها در دفترچه هایی برای هر یک از رشته هایی که می بایست در این آزمون ها شرکت نمایند تدارک دیده شده است و در یک موقعیت آزمونی از آنها آزمون به عمل گرفته خواهد شد. ابراهیمی ضمن اشاره به این که از دوره های مختلف استخدامی تا به امروز حدود ۱۰۷ هزار نفر دوره های مهارت آموزی را پشت سر گذراندند؛ اظهار داشت: از این افراد حدود ۵ هزار نفر هم در این آزمون های دو مرحله پایانی شرکت نکردند و یا در این آزمون ها قبولی لازم را کسب نکردند. ابراهیمی تصریح کرد: با عنایت به نیاز وزارت آموزش و پرورش قرار بر اینست که چهارم آبان تمام افرادی که به هر نحوی مکلف به پشت سر گذاردن این آزمون هستند و یا در گذشته نتوانستند در این آزمون شرکت نمایند مجدداً از آنان آزمون گرفته شود. درصورتیکه این افراد نمره لازم را کسب کنند گواهی صلاحیت حرفه ای دریافت می کنند و می توانند در کلاس های خود فعالیت خویش را ادامه دهند. وی با اشاره به اینکه مبحث ارزشیابی صلاحیت حرفه ای معلمین ناظر به چند بعد است؛ در تشریح این ابعاد اظهار داشت: یکی از ابعاد آن اولویت های چندگانه ای است که در حوزه فرهنگی و اجتماعی مد نظر ماست که بخشی از این نمرات را تشکیل می دهد. نکته بعدی احراز شرایط حد نصاب قبولی در درس هایی است که در حوزه معاونت آموزش مربوطه نیاز دارند. بررسی صلاحیت حرفه ای با تمرین شیوه های آموزش / کسب ۶۵۰ امتیاز ضروری است ابراهیمی نکته سوم را هم بحث کارآموزی دانست و اظهار داشت: در دوره کارآموزی معلمان باید بتوانند صلاحیت آموزش دادن خویش را تمرین کنند و بعد از بروز و ظهور این صلاحیت هم باید بتوانند یک آموزش خرد انجام دهند. این آموزش خرد حتما باید مورد بررسی اساتید دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد و به عملکرد آنان نمره دهند. سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: همه این موارد هزار نمره دارد و همه داوطلبان می بایست حداقل ۶۵۰ نمره را کسب کنند تا بتوانند به گواهی صلاحیت حرفه ای دست یابند.


منبع:

1402/07/14
14:20:11
0.0 / 5
239
تگهای خبر: دانشگاه , سازمان , كیفیت , مهارت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی