استراتژی موثر تركیب 2 دارو برای درمان سرطان ریه

استراتژی موثر تركیب 2 دارو برای درمان سرطان ریه نیو وبلاگ: یك مطالعه جدید نشان داده است كه طی یك درمان جدید می توان با تركیب دو دارو كه هم اكنون این داروها موجود و تایید شده هستند، نزدیك به 85 درصد از سرطان های ریه را مورد هدف قرار داد.



به گزرش ایسنا و به نقل از گیزمگ، درمان جدید برخلاف شیمی درمانی عوارض جانبی كمتری دارد، بطوریكه این درمان جدید به فاز 2 كارآزمایی بالینی انسان طی 12 ماه تنظیم شده است. مطالعات اخیر انجام شده برای نشان دادن نقش "گیرنده فاكتور رشد اپیدرمی"(EGFR) در سرطان ریه است.

داروهای جدید كه گیرنده فاكتور رشد اپیدرمی را مهار می كنند، برای درمان "سرطان ریه سلول غیركوچك"(NSCLCs) توسعه یافته و مورد تایید قرار گرفته اند، اما كارآیی و اثر آنها محدود است، بطوریكه اغلب آنها تنها در 10 تا 15 درصد موارد كارآیی دارند.

"آمین حبیب"(Amyn Habib) نویسنده ارشد این تحقیق می گوید: تلاش های زیادی در طول چند سال قبل برای انسداد گیرنده فاكتور رشد اپیدرمی بعنوان درمانی برای سرطان ریه انجام گرفته است. اما این درمان تنها در یك گروه كوچك از بیماران عمل می كند.

ردیابی و مسدود كردن این «مسیر دور زدن» برای تحقیق جدید حبیب و تیم او حیاتی است. محققان دریافتند هنگامی كه گیرنده فاكتور رشد اپیدرمی مسدود می شود، سطح پروتئین دیگری به نام "فاكتور نكروز توموری"(TNF) افزایش می یابد.

بنابراین باید دید كه آیا در این تحقیقات هنگامیكه مهاركننده های گیرنده فاكتور رشد اپیدرمی در درمان سرطان ریه با مهاركننده های فاكتور نكروز توموری همراه می شوند موثرتر هستند یا خیر.

در مطالعه حیوانی محققان دریافتند كه "سرطان ریه سلول غیركوچك"(NSCLC)، زمانی كه فاكتور نكروز توموری مسدود می شود، به مهار كننده های گیرنده فاكتور رشد اپیدرمی بسیار حساس می شوند.

در آزمایشات اولیه محققان از یك داروی به نام "تالیدومید"(thalidomide) كه یك داروی آرام بخش است به عنوان مهار كننده فاكتور نكروز توموری استفاده كردند.

در حالیكه تالیدومید بطور قطع دارویی است كه باید مور بحث قرار گیرد، اما به تازگی در ارزیابی جدید، این دارو بعنوان یك عامل ضد سرطان و مفید شناخته شده است.

همانطور كه هر دو دارو هم اكنون توسط سازمان غذا و دارو آمریكا جهت استفاده انسان مورد تایید قرار گرفته است، محققان امیدوارند كه فاز 2 كارآزمایی بالینی انسان در درمان جدید دو دارو بتواند سریعا دنبال شود.

"دیوید گاربر"(David Gerber) سرطان شناس و مدیر بخش كارآزمایی بالینی می گوید: اگر این استراتژی موثر باشد، ممكن است به صورت گسترده ای نه تنها در برابر سرطان ریه، بلكه در برابر سرطان های دیگر كه شامل مغز، روده بزرگ و سر و گردن كه گیرنده فاكتور رشد اپیدرمی را بیان می كنند، موثر باشد.

سرطان ریه سلول غیر كوچك، حدودا 85 درصد از سرطان های ریه را تشكیل می دهد و این مورد سبب می گردد این یك تحقیق چشمگیر در زمینه سرطان باشد. اگر آزمایشات انسانی موثر باشند، این تركیب جدید داروها، نحوه درمان سرطان ریه را اساسا تغییر خواهد داد.

این تحقیق در مجله " The journal of Clinical Investigation" منتشر گردید.




1397/01/15
17:55:05
5.0 / 5
5259
تگهای خبر: محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی