راهبرد تغییر الگوی فروش نفت برای رویارویی با تحریم ها؟!

راهبرد تغییر الگوی فروش نفت برای رویارویی با تحریم ها؟! نیو وبلاگ: سفیر اسبق ایران در اردن اظهار داشت: باید از برخی اقدامات جزیره ای در فروش نفت پرهیز نماییم و از سویی راهبردی همه جانبه برای تعاملات خارجی به خصوص در حوزه انرژی و نفت با كشورهای مختلف داشته باشیم.



نصرت الله تاجیك سفیر اسبق ایران در اردن، در مورد ضرورت برخورداری از راهبردی مشخص در حوزه نفت با عنایت به شرایط بوجود آمده بعد از مخالفت برخی از كشورها همچون چین و هند با درخواست آمریكا در خصوص عدم خرید نفت ایران، اظهارداشت: با اینكه نسبت بخش های مختلف موثر در تولید ثروت ملی در جهان تغییر كرده و امروز بخش های خدماتی نقش بیشتری در تولید ثروت پیدا كرده اند ولی با این تفاسیر هنوز هم انرژی نقش مهمی نه تنها در اقتصاد بلكه زیست سیاسی اجتماعی و فرهنگی كشورها و مردم جهان دارد.

تاجیك اظهار داشت: ازاین رو می گردد این ادعا را داشت كه انرژی در تامین معیشت بشریت نقش عمده ای دارد و تدوین راهبرد چگونگی تامین آن از جانب دولت های مصرف كننده انرژی یكی از مهمترین وظایف این كشورها است. اما از جانب دیگر هم تولید كنندگان انرژی هم باید دارای راهبردی باشند كه در راس آن تامین دائمی، راحت و با قیمت معقول انرژی است.

وی اضافه كرد: در مورد ایران علاوه بر این امر متاسفانه به علت وابستگی بیش از اندازه اقتصاد و معیشت مردم به درآمد حاصل از صادرات نفت برای تولید زیرساخت های كشور و هم تامین حداقلی رفاه عمومی سبب شده كه ضرورت توجه بیشتر ما به تدوین راهبردی جهت استفاده بهتر از منابع انرژی مان در تولید یك رابطه پایدار همكاری های اقتصادی با كشورهای مصرف كننده در جهت تامین منافع ملی حس گردد.

سفیر اسبق ایران در اردن افزود: كشورهای آسیای شرقی همچون چین، هند، ژاپن و دیگر كشورهای در حال توسعه كه بعنوان اقتصادهای برتر آسیا از آنها یاد می شود، به علت وابستگی به نفت منطقه خاورمیانه، می توانند نقش مهمی در همكاری های اقتصادی با ایران داشته باشند. اگر كشورهای آسیای شرقی همچون چین و هند بتوانند خواست و اراده خویش را برای پیشبرد اهدافی كه دارند عملیاتی كنند می تواند نتایج مثبتی برای ما به همراه داشته باشد. اما از سوی دیگر بنا به سلطه آمریكا در حوزه اقتصادی و تجاری در جهان طبیعی است كه این كشورها در راه اجرایی كردن خواست خود و تداوم تامین نفت خود از ایران با مشكلاتی مواجه خواهند بود.

تاجیك با اشاره به اینكه به نظر برخی تحلیل گران به علت نیاز كشورهای جهان به نفت ایران، امكان دارد ترامپ موفق به صفر رساندن فروش نفت ما نشود، خاطرنشان كرد: از سوی دیگر ایران راه های دیگری هم برای فروش نفت خود در بازارهای جهانی دارد كه این می تواند احتمال عملیاتی كردن خواست دولت ترامپ در مبحث نفت كشورمان را كم كند.

وی اضافه كرد: ما نباید منتظر حوادث پیش روی باشیم و حالت منفعل داشته باشیم، همینطور باید در حوزه سیاست خارجی دقت بیشتری در تنظیم راهبرد فروش و همكاری نفت داشته باشیم و از برخی اقدامات جزیره ای هم پرهیز نماییم. بهتر است راهبردی همه جانبه برای تعاملات خارجی به خصوص در حوزه انرژی و نفت داشته باشیم.

این دیپلمات سابق كشورمان اظهار داشت: اگر ایران بتواند ابتكار عمل را در بازاریابی و فروش نفت به مشتریان نفتی به دست بگیرد و همكاری بیشتری با مشتریان فعلی داشته باشد و از سویی حتما راهبردی مشخص را تعیین كرده باشد، می تواند از این دوره پرفشاری كه دولت آمریكا بر ما تحمیل كرده عبور كند. پیشنهاد من این است كه ما می توانیم الگوهای فروش نفت خویش را تغییراتی دهیم كه الگوهای جدید ترغیب برانگیزتر برای مشتریان ما باشد تا آنها با نفعی كه از آن می برند در برابر ترامپ ایستادگی كنند.

تاجیك با اشاره به اینكه هر دیپلماسی كه در حوزه تجارت اقتصادی ما در بخش نفتی پیش گرفته شود اجرا كننده آن وزارت نفت خواهد بود، خاطرنشان كرد: همانطور كه گفتم این مورد نیاز به اجماع و همكاری نهادهای مختلف داخلی دارد تا با رعایت اسناد بالادستی كشور بتوانیم راهبردی مشخص و كاربردی جهت بهبود وضعیت فروش نفت در بازارهای جهانی داشته و اجازه ندهیم آمریكا با اقداماتی كه ضد ما انجام داده ما را مرعوب كند.

وی بیان كرد: ما اگر بتوانیم این مورد را از حالت بخشی خارج نماییم و برخی نهادهای تصمیم ساز بالادستی همچون شورای عالی امنیت ملی را وارد نماییم، می تواند ما را در پیشبرد این مساله كمك نماید. به اعتقاد من یكی از مهمترین وظایف شورای عالی امنیت ملی تدوین راهبردی برای برون رفت كشور از تحریم های فعلی به خصوص در حوزه نفت می باشد.

سفیر اسبق ایران در اردن در انتها تصریح كرد: این راهبرد می تواند شامل دو بخش كلی باشد، اول آسیا و كشورهای این قاره همچون هند و چین كه ایران می تواند همكاری های بیشتری را با آنها داشته باشد و دوم اروپا كه اگر ما بتوانیم تعریف مشخصی از سوئیفت اروپایی داشته باشیم و شاید وضعیت بهتری را در این حوزه تجربه نماییم. یعنی پول ناشی از فروش نفت در بانك جدید التاسیسی در اروپا نگهداری شود و خریدهای ما هم از این منبع پرداخت گردد.
منبع: خبرگزاری مهر مورخ ۹۷.۷.۲۵ با عنوان "لزوم تدوین راهبردمقابله باتحریم نفتی/الگوهای فروش نفت راتغییردهیم"

1397/07/26
18:39:50
5.0 / 5
4173
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی